Een jaar geleden stapte Mark Randall van het podium van The Next Web en liet hij een zaal achter in tranen. Zijn presentatie, uit het hart, had de zaal in het hart geraakt en liet ook Randall niet geheel onbewogen. Vandaag keerde Randall terug in Amsterdam om opnieuw de zaal te raken. Deze keer in het creatieve hart, want na een luchtige opening gaf de strateeg zijn visie op creativiteit en het oplossen van creatieve vraagstukken.
“It’s a weird job, being a strategist“, opened Randall. Volgens hem zijn strategen maar rare wizens, met weinig humor en een constante stroom van uitdagingen. Je bent immers voortdurend bezig met de toekomst. “The best known phrase is ofcourse: the best way to predict the future is to invent it. So creativity is really important to a strategist”. Onderzoek onder de top 500 bedrijven leerde zelfs dat het voor hen allemaal het belangrijkste kernwoord is voor de komende jaren.
En dus moet er constant geïnnoveerd worden, aldus Randall. Maar dat is niet gemakkelijk: er is geen knop om even op te drukken of er is zelfs geen iPhone app. En dan werken we ook nog eens met beperkte hardware. Onze hersenen zijn volgens de Amerikaan machtige wapens, maar we hebben ze niet zo maar even voorzien van een extra processor of chip. Althans, niet in de nabije toekomst. Dan is er nog een alternatief volgens Randall: Smart Drugs. En hoewel er nog steeds mensen zijn die denken dat dit een positief effect heeft, heeft onderzoek intussen het tegendeel bewezen.
Volgens Randall doen we er dus verstandig aan om te kijken naar het verbeteren van onze software. “Picasso said: everyboy is born creative. And he’s probably right. Just like everybody’s born tall”. Er liggen volgens Randall wel een hoop zaken vast in ons DNA, maar als het gaat om creativiteit ligt het probleem vaak in de algoritmes die we onszelf aanleren in onze jeugd. Wie daar aan twijfelt, moet maar eens terugkijken in het verleden: “every time we get stuck in a creative process, we use the pattern of trends”. Randall gebruikte de vliegende auto’s uit de jaren ’60 en ’70 als voorbeeld, waarbij creatieven een trend van de jaren ervoor pakte en deze vertaalde naar de toekomst.
De vier stappen naar het verhelpen van creatieve blokkades volgens Randall:
– Question the Question: kijk kritisch naar het vraagstuk en vraag je af of het op de juiste manier is geformuleerd
– Use your network: gebruik je netwerk om te kijken wie je zou kunnen helpen
– Assume a solution exists: verlies jezelf niet in “thinking-loops” en uiteindelijk de conclusie “het is niet op te lossen”
– Solo-storm: het is bewezen dat brainstormen niet effectief is, maar mensen liever alleen een uitdaging oppakken.
Volgens Randall is het ook belangrijk om bepaalde termen in een nieuw perspectief te plaatsen: “Failure is not a fail, but it’s data. And failing fast isn’t wrong. It’s called learning”, aldus de Amerikaan. “But be aware of slow failure. Failing slow will eventually kill your organization”. Wat volgens hem de beste mix is voor creativiteit en innovatie is helder: “The right person. The right place. The right team and most importantly: the right meaning”.
Verder lezen over Trends
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Online26.11.2024
Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023