Events13.03.2012

Spotify: Tot 3x sneller betaalde accounts via Facebook


De opkomst van digitale muziek is niet meer te ontkennen. Slechts 3 jaar geleden, in 2009, stond Spotify’s CEO Daniel Ek op het podium van SXSW om te vertellen over zijn innovatieve Europese start up en was het de vraag of het op korte termijn naar de Verenigde Staten zou komen. Fastforward naar vandaag, zelfde event, andere Spotify medewerker. Het muziekplatform is intussen de nummer 2 digitale muziek leverancier in de Verenigde Staten, CCO Ken Parks nam vanochtend de tijd om meer uit te leggen over Spotify en de toekomst van (digitale) muziek.

spotify-tot-3x-sneller-betaalde-accounts.jpg
spotify-tot-3x-sneller-betaalde-accounts.jpg

De van origine Zweedse dienst heeft intussen meer dan 10 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en groeit nog elke dag. En dat terwijl de critici dachten dat er geen markt zou zijn, aldus Parks – verantwoordelijk voor de Amerikaanse content van Spotify.

Volgens Park is het kenmerkend voor de opkomst van digitale consumptie dat een initiatief als Spotify wist te slagen in “piratenland” Zweden en vanuit daar Europa veroverde. Het aanbieden van een alternatief van illegaal downloaden, makkelijker en sneller, heeft echter genoeg hardcore piraten doen kiezen voor Spotify. “We’re about reclaiming dedicated pirates”, aldus Parks. En dat is terug te zien in de demografische gegevens van het platform: het merendeel van fanatieke piraten is tussen de 18 en 24 jaar, exact het grootste deel van de gratis Spotify-accounts: “People in the age of 18 to 24 simply don’t want to buy music”.

De recente samenwerking met Facebook is volgens Parks absoluut van belang geweest bij de groeispurt die Spotify de afgelopen maanden heeft doorgemaakt. Hoewel de naadloze integratie van Spotify binnen het sociale netwerk in de eerste weken na lancering op een storm van kritiek mocht rekenen, is de wind gaan liggen en plukt Spotify de vruchten. Mensen die via Facebook aanmelden als nieuw Spotify-lid maken niet alleen meer playlists aan binnen het systeem, ze upgraden ook tot 3x sneller naar een betaald account.

Maar het bezorgde Spotify ook veel vragen, de catalogus van de muziekdienst is immers nog steeds in opbouw. En daar ligt volgens Parks ook de grootste uitdaging voor de komende jaren voor Spotify. Volgens de Amerikaan moet het platform actief gaan samenwerken met artiesten op een uiterst creatieve manier. “We can’t control how much money get’s paid out to the artist at the moment”, aldus Parks.

Daarmee insinueert de Amerikaan dat de dienst buiten de platenmaatschappijen om wil gaan, maar dat lijkt op voorhand een onmogelijke missie. Maar dat heeft Spotify vaker gehoord…

Verder lezen over Muziek

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Apple Music heeft van alle muziekstreamingdiensten de meeste opties voor audio. Je kunt lossless luisteren, maar ook spatial. Die laatste categorie zou Apple duidelijk wat groter willen maken: het biedt artiesten zelfs m...

Online23.01.2024

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Het is dit jaar alweer de 25e editie van de Top 2000. Al jaren verreweg de baas van alle ‘lijstjes’ die aan het eind van een jaar samengesteld en gepresenteerd wordt. In tegenstelling tot veel andere eindejaarslijste...

Entertainment25.12.2023

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

Ze is de strijd aangegaan met Spotify, ze neemt zelf gewoon haar oude albums opnieuw op omdat een ex-manager de rechten kocht, ze weet hele volksstammen jonge mensen te inspireren en zelfs op datingapp Tinder is de meest...

Entertainment07.12.2023

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie

Er zijn weinig haat-liefde-verhoudingen zo duidelijk als bij kunstmatige intelligentie en muziek. Enerzijds zorgt het ervoor dat artiesten keihard worden genept, anderzijds zien we ook dat muziek juist mogelijk wordt doo...

Online03.12.2023

AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie

Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten

Spotify Wrapped staat erop! We hadden al verwacht dat hij een dezer dagen zou komen en nu kun je het bekijken. Op Spotify kun je er ook bijna niet omheen: op de voorpagina staat een groot blok met Wrapped, maar er is zel...

Entertainment29.11.2023

Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten

​Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?

Spotify is al aan het teasen, dus het kan niet lang meer duren voordat Spotify Wrapped verschijnt. Het jaar 2023 is al bijna voorbij, en we weten dat Spotify niet tot 31 december 23:59 uur wacht tot het vaststelt welke m...

Entertainment29.11.2023

​Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?

Verder lezen over Spotify

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify komt wel eens met iets geks, zoals playlists voor honden, maar de nieuwe uitvinding is een nieuw niveau gek. Het introduceert een Spotify Muziek-medium: een online medium dat je kan helpen met je meest prangende...

Entertainment01.03.2024

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

Het lijkt zo logisch: Storytel kan het, waarom Spotify dan niet? Luisterboeken aanbieden staat wel al lang op de plannen van Spotify, maar toch heeft het tot nu toe alleen hoog ingezet op podcasts. Raar, zou je denken, w...

Online24.01.2024

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer