Events13.03.2012

Spotify: Tot 3x sneller betaalde accounts via Facebook


De opkomst van digitale muziek is niet meer te ontkennen. Slechts 3 jaar geleden, in 2009, stond Spotify’s CEO Daniel Ek op het podium van SXSW om te vertellen over zijn innovatieve Europese start up en was het de vraag of het op korte termijn naar de Verenigde Staten zou komen. Fastforward naar vandaag, zelfde event, andere Spotify medewerker. Het muziekplatform is intussen de nummer 2 digitale muziek leverancier in de Verenigde Staten, CCO Ken Parks nam vanochtend de tijd om meer uit te leggen over Spotify en de toekomst van (digitale) muziek.

spotify-tot-3x-sneller-betaalde-accounts.jpg
spotify-tot-3x-sneller-betaalde-accounts.jpg

De van origine Zweedse dienst heeft intussen meer dan 10 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en groeit nog elke dag. En dat terwijl de critici dachten dat er geen markt zou zijn, aldus Parks – verantwoordelijk voor de Amerikaanse content van Spotify.

Volgens Park is het kenmerkend voor de opkomst van digitale consumptie dat een initiatief als Spotify wist te slagen in “piratenland” Zweden en vanuit daar Europa veroverde. Het aanbieden van een alternatief van illegaal downloaden, makkelijker en sneller, heeft echter genoeg hardcore piraten doen kiezen voor Spotify. “We’re about reclaiming dedicated pirates”, aldus Parks. En dat is terug te zien in de demografische gegevens van het platform: het merendeel van fanatieke piraten is tussen de 18 en 24 jaar, exact het grootste deel van de gratis Spotify-accounts: “People in the age of 18 to 24 simply don’t want to buy music”.

De recente samenwerking met Facebook is volgens Parks absoluut van belang geweest bij de groeispurt die Spotify de afgelopen maanden heeft doorgemaakt. Hoewel de naadloze integratie van Spotify binnen het sociale netwerk in de eerste weken na lancering op een storm van kritiek mocht rekenen, is de wind gaan liggen en plukt Spotify de vruchten. Mensen die via Facebook aanmelden als nieuw Spotify-lid maken niet alleen meer playlists aan binnen het systeem, ze upgraden ook tot 3x sneller naar een betaald account.

Maar het bezorgde Spotify ook veel vragen, de catalogus van de muziekdienst is immers nog steeds in opbouw. En daar ligt volgens Parks ook de grootste uitdaging voor de komende jaren voor Spotify. Volgens de Amerikaan moet het platform actief gaan samenwerken met artiesten op een uiterst creatieve manier. “We can’t control how much money get’s paid out to the artist at the moment”, aldus Parks.

Daarmee insinueert de Amerikaan dat de dienst buiten de platenmaatschappijen om wil gaan, maar dat lijkt op voorhand een onmogelijke missie. Maar dat heeft Spotify vaker gehoord…

...

Verder lezen over Muziek Nederlands

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

De naburige rechten zijn wat minder bekende rechten binnen de creatieve industrie. Ze gaan vooral over het uitvoeren en uitzenden van creatieve werken en zijn vastgelegd in de Wet op de Naburige Rechten (WNR). Volgens artikel 7 van de WNR moeten degenen die voor commerciële doeleinden muziek spelen of uitzenden, hiervoor een billijke vergoeding betalen.

Online07.10.2024

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Gedurende de dag verandert je stemming wel eens, en daarmee ook de muziek waar je op dat moment naar wilt luisteren. Misschien heb je ‘s ochtends tijdens je ontbijt of een kop koffie zin om klassiek te luisteren, terwijl je ‘s middags door de woonkamer danst op beats van Tiësto. Spotify helpt je om de perfecte muzikale dag te hebben met veel variatie.

Entertainment04.09.2024

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je kunt vaak horen dat je je gehoor moet beschermen, maar wat als je het niet zozeer wil beschermen, maar juist wil verbeteren? Dat kan gewoon. Er zijn meerdere manieren om je gehoor te verbeteren, waardoor je bijvoorbeeld muziek of de stem van je geliefde kunt horen zoals het bedoeld is. We geven je 4 tips om je gehoor te verbeteren.

Lifestyle03.07.2024

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Vandaag heeft Mysteryland, een van ’s werelds langstlopende dance festivals, ‘Tomorrow is a Mystery’ – een documentaire uitgebracht op Prime Video over de diepere betekenis van festivals. Vol nostalgische archiefbeelden van de afgelopen drie decennia.

Entertainment06.06.2024

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Verder lezen over Spotify

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wrapped: dit zijn 10 jaarlijstjes zoals Spotify Wrapped

We hebben het de hele week al over Spotify Wrapped, het jaaroverzicht van de muziekstreamingdienst Spotify. Wist je dat er meer apps zijn met hun eigen Wrapped? We noemen er 10.

Entertainment07.12.2024

Wrapped: dit zijn 10 jaarlijstjes zoals Spotify Wrapped

5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is

We keken er zo naar uit, maar eigenlijk konden we niet zoveel met Spotify Wrapped als we zouden willen. Dit is waarom Wrapped tegenviel.

Entertainment05.12.2024

5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is

Spotify Wrapped 2024 is live: zo kom je er

Spotify heeft Wrapped 2024 online gezet: dit is hoe je bij je Spotify Wrapped komt en kunt ontdekken wat jij het meest luisterde in 2024.

Online04.12.2024

Spotify Wrapped 2024 is live: zo kom je er

Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde

Je vindt de lijst met recent afgespeelde track op de home-pagina door even naar beneden te scrollen.

Online27.11.2024

Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde

Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?

De aftrap van die eindejaarsperiode wordt meestal verzorgd door Spotify met zijn Spotify Wrapped. Wanneer kunnen we die verwachten?

Media21.11.2024

Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Spotify gaat creators betalen voor de videocontent die ze maken. Spotify richt hiermee zijn pijlen op videoplatforms als YouTube en TikTok.

Video15.11.2024

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer