Events09.02.2012

Impressie van MWG Congres 2012


impressie-van-mwg-congres-2012.jpg
impressie-van-mwg-congres-2012.jpg

Vandaag, 9 februari 2012, wordt weer het jaarlijkse MWG Congres georganiseerd. Een zeer interessant en kwalitatief congres met sprekers als Frank Botman, Jan van Halst, Johan Derksen en Bram Moszkowicz. De veelzijdigheid en goede visuele ondersteuning maken het dat dit congres elk jaar snel vol zit. Ematters is “Vriend van MWG” en daarom ook aanwezig op dit congres. Het thema van dit jaar is “De wedstrijd” en daarmee ook het uitgangspunt van de geselecteerde sprekers en de door de aanwezige bedrijven ingerichte stands.

Jan van Halst is bekend als voormalig voetballer en analist bij de NOS, maar ook als “Manager Algemene Zaken”  bij voetbalclub FC Twente. De destijds noodlijdende club werd door Van Halst en consorten een nieuwe richting in gebracht. Hierbij werd FC Twente niet meer neergezet als club, maar als organisatie. Uiteraard was voetbal de belangrijkste factor, maar niet meer de enige factor. Zonder op details in te gaan, heeft de andere aanpak gezorgd voor meer sponsors, meer supporters, uitbreiding van het stadion en stijging van het jaarlijkse budget. Jan van Halst brengt duidelijk naar voren dat communicatie niet meer weg te denken is bij voetbalclubs. Trainers zijn geen trainers meer, maar communicatiemanagers, want er zijn zoveel belangen die gelden voor de club, maar ook voor elke individuele speler. Kijk maar naar de problemen bij Ajax en de communicatie (of het gebrek daaraan) die daar plaatsvindt. Goede communicatie is ’the key’ en het belangrijkste is dat je ook daadwerkelijk staat achter de zaken die je communiceert. Als persoon, maar ook zeker als organisatie.

Herberth Samson van Inshared (en voorheen directeur van reclamebureau DDB) begint met een schaamteloos filmpje waarin InShared en de propositie naar voren worden gebracht. Transparantie in zaken doen en outsourcen van activiteiten zorgen ervoor dat Inshared 300.000 polissen kan ‘dragen’ met een personeelsbestand van 17 personen.

Daarna was het tijd voor een duopresentatie over de samenwerking tussen een commerciële organisatie (Radio538) en een goed doel (Warchild). Geen logische combinatie, maar tijdens de presentatie kwam steeds meer de logica naar voren. Radio538 wilde namelijk kiezen voor 1 specifiek goed doel en daar alle commitment aan geven met een goede achterliggende gedachte. Warchild is alleen succesvol met een groot bereik en met 5 miljoen Nederlanders is Radio538 een logische partner. De samenwerking houdt in dat beide organisaties gezamenlijk het land in gaan om mensen aan te sporen geld in te zamelen en daaraan gekke acties van onder andere bekend Nederland te koppelen. Tevens werd de kennis en kunde van de DJ’s ingezet om radio-initiatieven in oorlogsgebieden te ondersteunen. Goed verhaal en mooi initiatief!

Na deze presentaties zou internetondernemer Bernd Damme (22 jaar) presenteren, maar helaas was hij ziek. Hij stuurde daarom een even jonge vriend en zakenpartner (Steijn Pelle) om zijn verhaal te doen over hun nieuwe modemerk Cravatta Pelliano. Pelle en zijn zakenpartners hebben het gered om binnen 100 dagen een modemerk in de markt te zetten. Een combinatie van durf, lef, niet-afwachten-maar-doen en de Rabobank hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe Nederlandse modehuis wereldwijd bestellingen afhandelt en enorm veel media-aandacht heeft mogen ontvangen. Goede presentatie en ook zeker een prachtig voorbeeld van hoe belangrijk de online ervaring van de jongeren kan zijn binnen een organisatie.

Jongeling Pelle Werd afgewisseld door de welkbekende TV-criticus Johan Derksen. Een interessant vraaggesprek tussen hem en dagvoorzitter Tom Egbers resulteerde in enkele komische uitspraken en overduidelijke rivaliteit tussen de commerciëlen (Derksen) en publieken (Egbers). Derksen gaf overigens aan in 2013 zijn functie als hoofdredacteur neer te leggen, maar nog wel 4 jaar columnist en boedbeeld zal zijn van Voetbal International.

Al met al goede sprekers, maar vooral ook leuke sprekers. Elk geven zij op hun eigen manier aan welke wedstrijd zij voeren binnen hun organisatie, met concurrenten en/of eventueel zelfs prive (Derksen vroeg zich openlijk af hoe Moszkowicz dat heeft ‘geregeld’ met Eva Jinek).

Het MWG Congres is wat mij betreft weer een geslaagd evenement.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.