Events24.03.2011

Trendsfactory 2011: alles over digitale trends


trendsfactory-2011-alles-over-digitale-t.jpg
trendsfactory-2011-alles-over-digitale-t.jpg

Vandaag vond de derde editie van Trendsfactory plaats. Het evenement in Den Bosch over trends en ontwikkelingen op het gebied van internet, digitale communicatie en online marketing. Diverse sprekers zoals Cor Molenaar, Stephan Fellinger en Martijn Aslander vertelde de zaal meer over hun visie op digitale trends en ontwikkelingen. Internet en klant centrisch denken stonden dit evenement centraal. De deelnemers kregen interessante informatie omtrent marketing 3.0, augmented reality, gaming, het nieuw shoppen en nog veel meer.

Cor Molenaar trapte af en gaf een interessante inkijk in het nieuwe shoppen. De manier waarop wij winkelen is helemaal veranderd. Vroeger ging je voornamelijk de stad in, nu kun je het ook vanuit je luie stoel. “Communicatie is de sleutel voor de toekomst. Niet alleen zenden, maar ook luisteren” merkt Cor terecht op. Hij vindt dat bedrijven vaker moeten communiceren om top of mind te blijven, maar daar heb je wel een plan bij nodig. En dat missen de meeste bedrijven nou net. Bart Hufen was de volgende spreker en gaf inzicht in de manier waarop games als marketingmiddel ingezet kunnen worden. Wist je dat 8 op de 10 apps die gedownload worden games zijn. Volgens Bart denken we dat er in 40 jaar veel is veranderd, maar eigenlijk socialiseren we nog steeds op dezelfde manier.

Sander Hoeken gaf na de eerste pauze een interessante presentatie over het web als database. Hoe kunnen nieuwe technologieën ertoe bijdragen, zodat wij het web beter gaan gebruiken. Wist je bijvoorbeeld dat er 12,8 miljoen spamberichten verstuurd moeten worden om 1 conversie te bereiken. Helaas zit volgens Sander het social denken nog niet echt in het DNA van bedrijven en daarom mislukken veel initiatieven. Hij benadrukte dat bij veel bedrijven de content het netwerk is, maar wat als je netwerk nou de content wordt? Martijn Aslander gaf daarna een hele andere insteek. Hij gaf de zaal enkele handige tips, hoe zij slimmer met digitale middelen kunnen werken. Laat de informatie nu eens naar je toekomen, in plaats van dat je zelf altijd actief op zoek gaat. “It’s risky to be safe,” aldus Martijn.

Na de lunchpauze was het de beurt aan Stephan Fellinger. Hij vertelde dat klanten tegenwoordig keuzes maken op basis van diepere behoeften en dat traditionele modellen niet meer aansluiten op deze behoeften. Het is dus zaak dat je als marketeer, die diepere behoeften leert te begrijpen en deze ook kan toepassen voor je bedrijf. “Service is geen luxe voor je bedrijf, maar noodzakelijk voor het voortbestaan van je onderneming,” stelt hij. Peter van Eijk volgde Stephan op en vertelde over meerwaarde van cloudcomputing. “Cloud computing is een vorm van informatieverwerking die via een netwerk beschikbaar is,” zegt Peter. Het biedt nou eenmaal veel voordelen. Zo is het snel toe te passen, brengt het lage kosten met zich mee en kun je het eenvoudig integreren in andere systemen.

Sellaband is een van die initiatieven waar veel mensen in geloofde, maar uiteindelijk niet echt blijkt aan te slaan. “Het businessmodel klopte niet”, gaf Pim Betist zelf eerlijk toe. Er zijn nog steeds mensen die actief cd’s verkopen, maar de verkoop houdt op. Pim houdt zich inmiddels niet meer bezig met Sellaband en zet nu in op Africa Unsigned. Een bijzonder project. Ook Fred van Rijswijk mocht over een populair onderwerp praten, namelijk augmented reality. En wie het over augmented reality heeft, heeft het over Layar. Die brengen digitale informatie op locatie en geven bijvoorbeeld aan welke huizen in een wijk te koop staan.

Arko van Brakel mocht de dag afsluiten met zijn verhaal over de ondernemende marketeer. Hij zegt dat middelen en doelen nog te veel door elkaar gehaald worden. Arko is zelf een ondernemer met een flinke historie. Zo stond hij aan de wieg van EuroNet in 1994 en was medeoprichter van veel andere initiatieven. Het nieuwe zakendoen staat meer in het teken van geven dan nemen en ondernemende marketeers zijn nou eenmaal succesvoller. “Dus sta open voor nieuwe ideeën en laat werknemers vrij. Geef ze de kans om fouten te maken, om zodoende gezamenlijk verder te komen.” 

Het was wederom een geslaagde Trendsfactory. Voldoende inspiratie, leuke sprekers en genoeg interessante cases hebben deze dag tot een succes gemaakt. We kijken al uit naar volgend jaar, welke onderwerpen zouden er dan aan de orde komen!

...

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023