Events08.12.2010

Oprichter Playfish over de groei én het verdienmodel van social gaming


oprichter-playfish-over-de-groei-en-het-.jpg
oprichter-playfish-over-de-groei-en-het-.jpg

Zoals eerder aangegeven vandaag een aardig deel aandacht voor mobiele en sociale games tijdens de eerste dag van LeWeb. Waar “Angry Birds” in 2010 wellicht de toon heeft gezet voor “mobile gaming”, is het Britse Playfish misschien wel de enige partij die zich mag meten met de absolute authoriteit op het gebied van social gaming: Zynga. Mede-oprichter Sebastien de Halleux sprak kort en bondig over de razende ontwikkelingen van 2010, de samenwerking met gamesgigant Electronic Arts en het verdienen van geld met social games.

Sebastien de Halleux in de mede-oprichter van gamesproducent Playfish. In zijn huidige rol is verantwoordelijk voor de distrubutie van games, het verder ontwikkelen van new business en het onderhouden en verbeteren van de samenwerking tussen Playfish en grote broer Electronic Arts, dat in november 2009 de gamesproducent overnam.

Volgens De Halleux zijn de vooruitzichten voor social games op zijn minst vreugdevol. Inmiddels spelen meer dan 250 miljoen mensen per maand een game op Facebook, daarmee elke twijfel rondom social gaming wegvagend. Want intussen verkoopt Playfish dagelijks meer dan 90 miljoen virtuele items in hun Facebook-game “Pet Society”. Ter vergelijking: dat is bijna 2x het totaal aantal verkochte items per dag op eBay. 

Wie denkt dat de markt snel zal verzadigen vergist zich, aldus De Halleux. Want we zien op dit moment vooral grote aantallen “Farmville-achtige”: simulatiegames met een trigger om op gezette tijden terug te komen. Maar waar blijven de shooters, de RPG’s of de sportspellen? Volgens De Halleux zullen we juist in dit categorieën de komende jaren een immense groei zien. Om het goede voorbeeld te zetten, bracht Playfish recent niet alleen de FIFA-voetbalfranchise naar Facebook, maar zal het ook “the mother of all social games” Monopoly op het sociale netwerk beschikbaar stellen.

Er is dus nog genoeg te innoveren. Daarbij hoeft techniek niet eens een belemmering te zijn, vindt De Halleux: “Nintendo has set an example regarding that. They proved that technique isn’t the number one tool to become a marketleader, it’s the premiss of innovating games”. Nee, het zal volgens De Halleux vooral neerkomen op goede concepten in nieuwe categorieën. “It’s all about bringing people together on a passionpoint”.

De komende tijd zal Playfish zich voornamelijk richten op het verbreden van het verdienmodel. De indrukwekkende groei en brede acceptatie van microbetalingen heeft de gamesproducent nieuwe insights gegeven rond betaalmodellen voor games. Zo blijken gamers eerder bereid meer te betalen dan de geeikte “micro” bedragen mits de content maar lonend is. 

Daarnaast is er een toenemende interesse vanuit adverteerders voor ingame advertising binnen social games. De reden daarvoor is volgens De Halleux simpel: sociale games liggen dichter bij de werkelijkheid, waardoor het logischer is om branded content terug te zien in de game, terwijl het voor consolegames vaak een inbreuk is in de fantasiewereld die er wordt neergezet.

Het lijkt dus logisch dat Playfish een dedicated Facebook-producent blijft. Toch kijkt Playfish verder dan het sociale netwerk. Volgens De Halleux niet meer dan logisch, aangezien grote broer EA dé nummer één is op het gebied van mobile gaming op het moment. De Halleux benadrukt overigens daarbij de optimale samenwerking Facebook, dat in den beginne natuurlijk nooit bedoelt was als gamesplatform. Maar het heeft zich, net zoals de iPhone, wel opgeworpen als het absolute nummer 1 social gaming platform, aldus De Halleux.

Waar 2010 meer dan genoeg vuurwerk bracht op het gebied van mobile en social gaming, is het de vraag op welke manier en waar het vuur zich in 2011 verder verspreidt. Lees ook het artikel over social en mobile gaming op Dutchcowgirls!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Social Games

Een kubus met Bluetooth

De Rubik's kubus is voor velen een verschrikking die leidt tot torenhoge frustraties. Denk je dat je de kubus bijna hebt opgelost, blijkt dat gele blokje nog bij het blauwe vlak te zitten. De enige optie? Alles weer hele...

Technology18.06.2018

Een kubus met Bluetooth

Makkelijker op te lossen?
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

HQ is een nieuwe twist op een oude formule: de trivia-quiz. De mobiele iOS- en Android-app van de makers van Vine laat je elke dag twee keer met duizenden anderen online op je iPhone strijden om een echte prijzenpot door...

Gaming27.03.2018

Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

250.000 dollar in de pot
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Misschien heb je nog nooit van Pirate Kings gehoord, maar de game heeft inmiddels al meer dan 75 miljoen gebruikers op Facebook en via een eigen iOS en Android app. Het wordt gemaakt door Jelly Button Games, een van de g...

Gaming04.01.2017

Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Israëlische Jelly Button Games gaat hard
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Hoera! Facebook belooft een einde te maken aan alle irritante uitnodigingen van spelletjes zoals Candy Crush en Farmville. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens een bijeenkomst in India. Volgens Zuckerburg kijkt Fac...

Social Media29.10.2015

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball BounceSEGA doet een Peggle met Super Monkey Ball Bounce, maar probeert nog wel het een en ander te verbeteren wat betreft look & feel. Net als het origineel is ook deze variant van de pachinko/flipperka...

Gaming10.09.2014

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini Strike
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Electronic Arts, zoals je uitgever EA eigenlijk zou moeten noemen, maakte vandaag bekend dat vanaf 14 juni de stekker uit Facebook-games The Sims Social, SimCity Social en Pet Society wordt getrokken. De boodschap liet a...

Gaming16.04.2013

EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Het jaar 2012 was een groot jaar voor Games op Facebook, populaire games als Angry Birds, SongPop, Dragon City en Texas Holdem Poker worden gespeeld door miljoenen gebruikers verspreid over heel de wereld.Rebel Entertain...

Gaming04.01.2013

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook

Eerder vandaag heeft het Facebook games team bekend gemaakt dat er iedere maand meer dan 235 miljoen mensen games spelen op Facebook. Vorig jaar waren dat er nog 205 miljoen per maand. Sinds het begin van dit jaar is het...

Gaming14.08.2012

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook