De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Dr. Bertrand Piccard heeft de visie om in 2014 met een vliegtuig op zonneenergie de wereld rond te vliegen. Maar zijn passie gaat veel verder. Zijn uiteindelijke doel is om het vliegtuig te gebruiken als een platform voor bewustzijn over wat we kunnen bereiken met technologie.
Dr Bertrand Piccard begint om te zeggen dat hij zich eigenlijk onder gelijken voelt staan, omdat de mensen bij LeWeb weten wat het is om te pionieren. Nadat hij zijn eerste vlucht om de wereld had gemaakt met een ballon, heeft hij zich voorgenomen om de volgende keer rond de wereld te vliegen zonder brandstof. En hoewel er niets meer is om als nieuw te ontdekken, is er nog genoeg dat we nog kunnen ontwikkelen. En een van die grote uitdagingen is om onafhankelijk te worden van fossiele energie. De laatste jaren is er veel gesproken over het beperken van uitstoot, het redden van de planeet etc. Maar de insteek is altijd verkeerd geweest. Het ging altijd om minder reizen, minder verbruiken en minder doen. Dat is het bestrijden van de symptomen van de problemen van de klimaatverandering. Het grote probleem dat we eigenlijk hebben, is dat we te afhankelijk zijn van fossiele energie. En dat is niet alleen te zien in de discussie over klimaatverandering, maar ook op de beurs en bij de prijs van olie. De aandelen van bedrijven die afhankelijk zijn van fossiele energie gaan omlaag en de prijs van olie omhoog. Dat is een reden om het anders te doen.
Dit is de beweegreden achter het vleigtuig op zonneenergie. Want als we dit kunnen doen, dan is dat een basis om een verandering in te zetten. En dit is niet eenvoudig. Ze wisten al dat het vliegtuig vleugels nodig had die even groot waren als die van een Airbus 340 (64 meter), mocht niet meer wegen dan een auto (2000kg) en niet meer energie gebruiken dan een kleine motorfiets. Dat is technisch een grote uitdaging om aan te gaan zonder geld en zonder dat er iets verkocht gaat worden. Het heeft ook veel tijd en moeite gekost om pioniers te vinden die het project zouden willen sponsoren. Met organisaties als Solvay, Omega en Deutsche Bank die de stap hebben gewaagd op basis van enkel een powerpoint presentatie, kun je het zeker hebben over pioniers.
Ook bij de bouw moesten hobbels worden overwonnen, omdat geen enkele vliegtuigbouwer het vliegtuig wilde bouwen op basis van de ontwerpen. Uiteindelijk is er een scheepswerf gevonden die de uitdaging aan wilde gaan, vooral omdat hij niet wist dat het niet zou kunnen. En met succes, want de structuur van de hele romp weegt slechts 50kg.
Solar Impulse is geen vliegtuig. Het is een beweging die moet groeien. Dat is ook de reden waarom Bertrand op het LeWeb podium spreekt. Mensen volgen het project online en verbinden zich aan de toekomst van het project. Want dit heeft de wereld nodig. We hebben een nieuwe zienswijze nodig om te veranderen hoe we vandaag de dag leven. We zullen het in de wereld niet redden als we doorgaan op de weg die we nu zijn ingeslagen. Daarom moeten projecten als de Solar Impulse doorgaan om te laten zien dat pionieren niet iets is van het verleden, maar dat dat nu zeker zo belangrijk is. Mensen die nu pionieren hebben de steun nodig van de mensen om zich heen. Maar daarnaast moet pionierschap en de inslag van de avonturier terug komen op school en in de maatschappij. Daarom roept Bertrand op dat de bezoekers en kijkers van LeWeb ook helpen om de beweging en vooral het idee van pionierschap bekend te maken aan de wereld waarmee wij online verbonden zijn. Want dat kan de wereld echt veranderen.
Foto: eni_kao
Verder lezen over Innovatie
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024
Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien
Online17.09.2024
Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenEvents29.08.2024