Events28.06.2010

Succesvol groeien als internetstartup (verslag seminar)


succesvol-groeien-als-internetstartup-ve.jpg
succesvol-groeien-als-internetstartup-ve.jpg

Donderdag 24 juni 2010 werd het seminar ‘succesvol groeien als internetstartup’ gehouden, bij Syntens in Nieuwegein. Op Dutchcowboys was al te lezen dat, het seminar is georganiseerd door Pytch in samenwerking met Syntens en LiveWire. Het seminar was bedoeld om de ondernemer, die bezig is met een internet onderneming, inspiratie en adviezen te geven. Het interview met een van de initiatiefnemers, Ayman van Bregt, is hier te lezen.

De dag was ingedeeld met 1 centrale spreker (Arko van Brakel) en 3 individuele workshops. De workshops gingen over Best Practices, Business modellen en Financiering. Ik was hierbij aanwezig en geef hieronder een korte weergave van de dag. 

Arko van Brakel

Arko had succes met zijn eerste onderneming Euronet. Euronet was de snelste provider in de jaren negentig en de internetverbindingen waren toen niet te betalen. Het bedrijf van Arko kon sneller reageren op de markt dan haar concurrenten, want dat waren nog stichtingen. Later startte hij onder andere Jamby met Adam Curry, wat een grote flop is geworden. Met dit initiatief hadden ze een oplossing gevonden, waarbij nog helemaal geen sprake was van een probleem.

Hij vertelde dat tegenwoordig ratings belangrijker zijn, dan reclame uitingen van een bedrijf. Op zich niks nieuws natuurlijk, maar het is toch altijd interessant om hier met een zaal over te discussiëren. Daarna haalde hij kort het begrip 2.0 aan. Volgens hem bestaat dat begrip niet echt, maar het gaat bij 2.0 om de optimale klantbeleving. Het is een andere manier van managen, want je moet je klant volledig kunnen vertrouwen. Het is belangrijk dat je jezelf minder op de voorgrond zet, stel jezelf gelijk met de doelgroep. Google is een voorbeeld. Google doet veel met de kennis van hun klanten en vertrouwt op de grote massa. Daardoor is het zo’n grote partij geworden.

Ook gaf hij nog 7 tips aan de ondernemers in spe:

  1. Formuleer een duidelijk doel 
  2. Werk aan je one line pitch 
  3. Wees authentiek 
  4. Investeer in customer experience & culture, niet in marketing  
  5. Cultuur eats strategy for breakfast  
  6. Samenwerken is niet alleen maar sociaal. Het is noodzakelijk! 
  7. Jij bent verantwoordelijk 

Met de volgende pakkende pay off, rondde hij zijn presentatie af: ‘If you’ve never failed, you never lifed. Life = risk

Workshops

De workshops begonnen met de presentatie van Ayman van Bregt over de online business modellen. Ayman gaf aan dat we in een tijdperk van beleving zitten, hierbij zijn de customer insights belangrijk. Wat drijft jouw klant? Hierbij zijn tevens de touchpoints belangrijk, de elementen waarbij een klant met jouw bedrijf in aanraking komt. Dat moet je als ondernemer goed indelen, want zo beleven mensen jouw bedrijf. Tot slot gaf hij de verschillende verdienmodellen en –methodes. Als je op zoek bent naar meer informatie en inspiratie, dan moet je zeker eens op Pytch kijken.

Na Ayman begon de 2e workshop over Best Practices, de ervaringen van reeds jonge 2.0 ondernemers. Hierbij kwamen de eigenaren van Marvia, WuZZon en MediaMedics. De rode draad in de presentaties dat je vooral moet concentreren op je kennis. Als ondernemer heb je ook een beetje geluk en Buzz nodig, dat draagt ook bij aan je succes. Deze ondernemers zijn een onderneming gestart, zonder direct na te denken over het succes. De ene ontwikkelde liever eerst een product, om vervolgens na te denken over het verdienmodel. De ander dacht eerst na over het verdienmodel, om vervolgens een product te ontwikkelen. Dat zijn onderdelen waar je toch zelf als ondernemer over na moet denken. De tip waar ze het alle 3 over eens waren, is ‘just do it’.

Tenslotte werden de financiële aspecten rond een onderneming toegelicht. Zo is er de TechnoPartner regeling en sprak ABN AMRO over een borgstellingkrediet. De theorie kun je rustig nalezen in de presentaties.

De berichten waren achteraf positief van de deelnemers. Ze hebben voldoende informatie en handvatten gekregen deze middag. Kortom een leerzame en leuke middag. Op Slideshare zijn alle workshops te zien en alle presentaties zijn opgenomen door Nail Nergiz. Deze kun je bekijken op het kanaal van Pytch op Vimeo.

Verder lezen over Internet

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij