Hoe gaat de creatieve jeugd om met hun werk? Op welke manier gebruiken zij tools als Photoshop of online platformen als Polyvore? In een aardige sessie tijdens SXSW probeerde Julia Baher en Bill Westerman antwoord op deze en andere vragen te geven en deelde ze de uitkomst van hun onderzoek onder Amerikaanse jongeren. Helaas bleek er weinig verrassends uit het onderzoek te zijn gekomen.
Op de vierde etage van het Austin Convention Center liep zaal 19b sneller vol dan verwacht. Zelfs de sprekers, Julia Baher en Bill Westerman waren positief verrast. Meer dan genoeg geinteresseerden hadden het “achteraf” zaaltje gevonden om de sessie bij te wonen.
Het onderzoek waar de sessie aan werd opgehangen, is uitgevoerd door Adobe – Bahers werkgever. Bij de Amerikaanse software-gigant zagen ze in dat Photoshop, intussen 20 jaar oud, wellicht niet meer voldoet aan de eisen van de jeugd. Gedurende een aantal weken koppelde Adobe een onderzoeker aan een jeugdige creatief.
De uitkomst van dat onderzoek had Adobe met een beetje inzet ook wel terug kunnen vinden in talloze andere onderzoeken, blogposts of discussies op diverse platformen:
Jeugd doet aan flexibele expressie
Op jeugdige leeftijd probeert men nog diverse “persoonlijkheden” uit om zich te uitten.
Ze willen “er bij horen”
Online zoekt de jeugd elkaar massaal op in communities, die steeds meer niche worden.
Inspiratie verkrijgen
De jeugd van nu kijkt niet meer echt op naar iemand, maar heeft een gezond respect. Ze zijn niet bang om in contact te komen met hun “idool” en hem vragen te stellen.
Leren
Steeds meer en meer gaat de jeugd zelf op zoek naar kennis. Naast de lessen die zij op school volgen, leren zij uitzichzelf allerlei dingen.
Helpen
De jeugd schikt zich onderling graag in de leerling/leraar-rol. Ze willen graag leren van elkaar of elkaar dingen leren. Dit sluit weer aan op het vorige punt.
Co-creatie
Veel doet de jeugd samen, van schrijven tot design, muziek tot film.
Snelheid
Get in there, get it done and get out. De jeugd kijkt niet meer terug nadat zij iets hebben gemaakt en herbruiken nauwelijks materiaal.
Zoals gezegd geen vernieuwende insights en ik vraag me na afloop nog steeds af wát Adobe met deze informatie gaat doen met betrekking tot Photoshop. Baher mocht er helaas geen antwoord op geven, ze werkt sinds heel kort helaas niet meer voor Adobe.
Tijdens het vragenrondje steekt een jong meisje haar hand op. Ze is 15-jaar en heeft vol interesse de discussie gevolgd, maar mist in dit alles wel een belangrijke reden waarom dat zij Photoshop gebruikt: All my friends do Photoshops, use Photoshop. So I use and learned Photoshop to impress them”.
Persoonlijk een soort van hoogtepunt van de sessie, want eerder deze week vroeg ik me al hardop af waarom er zoveel wordt gesproken over een intrinsieke motivatie tot delen (met name op het gebied van social media), maar er vaak niet stil wordt gestaan bij extrinsieke motivatie, in de vorm van onder andere peer-pressure. Dat blijft nog wel even intrigeren…
Verder lezen over Adobe
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Gadgets10.10.2024
Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Online15.04.2024
Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Technology01.03.2024
Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek
Technology19.12.2023
Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024