Events02.12.2009

6 tips van mediagoeroe Jeff Jarvis


6-tips-van-mediagoeroe-jeff-jarvis.jpg
6-tips-van-mediagoeroe-jeff-jarvis.jpg

[Jeroen Jonker Roelants] Mediagoeroe Jeff Jarvis komt weer naar Nederland. Dat wil zeggen, hij zal via Skype aanwezig zijn tijdens de conferentie RethinkingMedia: Show Me The Money op 10 december in De Lichtfabriek in Haarlem. Zijn boek ‘What Would Google Do’ is een van de business bestsellers van dit jaar, en is een uitgesproken visie op de nieuwe wetten en mores op internet. ‘Do what you do best and link to the rest’ is bijvoorbeeld nu al een klassiek adagium geworden.

Op zijn blog trok Jarvis onlangs nog van leer tegen mediatycoon Rupert Murdoch en diens medestanders die zich hardop afvragen wat ze hebben aan al die niet-betalende sitebezoekers die via Google binnenkomen. “Beter een paar trouwe bezoekers die betalen, dan al die toevallige voorbijgangers die 1 artikel lezen en weer weg zijn.” Er zou domweg niet genoeg advertentiegeld zijn om hen te bekostigen. Murdoch c.s. lijken daarmee de hoop om te het tij te kunnen keren te hebben opgegeven. Jeff Jarvis heeft voor hen een goed advies: “Stop met zeiken!”. Deze tip en 5 andere goede adviezen hoe om te gaan met ’toevallige sitebezoekers’.

1. Relevantie. Voeg meer relevante content toe en links naar relevante content van derden om je toevallige bezoekers beter te bedienen. Ze zouden zomaar kunnen blijven hangen. “Readers may come via search but may not find what they are looking for, so offer them more. If someone came to your restaurant for the crab cakes, wouldn’t you also offer slaw?

2. Context. Stap af van het traditionele artikel, kies voor de continue geupdate thematische pagina (a la Google Wave). Stand alone artikelen worden nauwelijks geupdate en zijn daarom voor Google minder relevant. Omdat dit voor veel media-exploitanten een te radicale stap zou kunnen zijn, adviseert Jarvis “at least place the article into a space with broader context – archives, quotes, photos, links, discussion, wikified knowledge about the topic, feeds of updates; make the article a gateway to anything more you’d want on its subjects“.

3. Verkoop je site. Een sitebezoeker zonder jouw cookie op z´n pc, is waarschijnlijk geen reguliere bezoeker. Toch serveer je hem dezelfde webpagina als reguliere bezoekers. In plaats daarvan zou je die bezoeker alle voordelen van je site moeten verkopen. Toon je beste en meest populaire content. Neem een voorbeeld aan Aftonbladet uit Stockholm. “Go to the site, click on most any store, and scroll down and you will find the entire home page replicated. Insane? Like a Swede.

4. Werk site-overstijgend samen bij advertentieverkoop. Als je toevallige bezoekers irrelevante netwerk-advertenties toont tegen krankzinnig lage CPM tarieven, dan verdien je inderdaad geen droog brood aan ze. Een bedrijf als Tacoda heeft dit opgelost door bezoekers over diverse sites te blijven ’tracken’ (iemand die een reis-site bezoekt, krijgt op de “harder to target” lokale site die hij daarna bezoekt een ’travel ad’ te zien met een hoger CPM). Media-exploitanten zouden hiervoor de handen ineen moeten slaan.

5. Kill commodity news and cost. Focus, specialiseer je. ‘Commodity content’ trekt weliswaar bezoekers, maar het is lastig om er hoogwaardige advertenties omheen te verkopen. En die generieke content kost ook geld om te produceren. ‘Do what you do best and link to the rest‘ is een van Jarvis credo’s. “The better job a paper does focusing, the more it can create appropriate content to attract appropriate audience and advertising and the more economically it can operate.

6. Stop met zeiken. “It makes you look weak and wimpy as if you have no strategy and no control over your vision and have just given up on adapting to new realities and growing by finding new audience and building a future but only plan to milk the last drops out of your dying business. Or maybe that’s all true.

Kaarten bestellen om Jeff Jarvis live te horen op RethinkingMedia: Show Me The Money kan hier.