Events25.09.2009

PICNIC09: Hoe Skype en Kazaa verantwoord ondernemen


picnic09-hoe-skype-en-kazaa-verantwoord-.jpg
picnic09-hoe-skype-en-kazaa-verantwoord-.jpg

Niklas Zennstrom bekend van o.a. Skype, Kazaa en Joost leidt vandaag de finale van de Postcode Loterij Green Challenge in met een keynote over sociaal verantwoord ondernemen. Ironisch dat de man die jaren geleden nog verguist werd vanwege het ten val brengen van de muziekindustrie met zijn P2P software, nu als een held op het podium ontvangen wordt als groot weldoener.

Een beeld dat hij graag bevestigd door de geschiedenis enigszins naar zijn hand te zetten: ‘Met Kazaa hadden we allerlei rev-share based samenwerkingen voor ogen met de content owners. Dat is er helaas nooit van gekomen. Het was een typisch geval van vooruitstrevenende techniek, waar de tijd nog niet klaar voor was. We liepen gewoon iets te ver op de zaken vooruit.’

Een opmerkelijke terugblik op de eerste P2P rechtzaken inzake copyrightschending, waarbij achteraf bezien de muziekindustrie de plank volledig mis heeft geslagen door P2P te bevechten in plaats van te kijken naar nieuwe mogelijkheden zoals legale verkoopchannels. De techniek was er niet te vroeg, de content owners misten simpelweg de boot.

Het is blijkbaar niet het sociaal verantwoord ondernemen waar Zennstrom aan herinnert wil worden. Liever benadrukt hij de sociale impact die Skype op onze maatschappij heeft gehad, en hoe het mensen dichterbij elkaar heeft gebracht. En hoe hij nu met zijn vrouw een stichting runt die in directe dialoog met politici treedt over hóe ondernemers precies groener en socialer kunnen gaan ondernemen. Dat jurydeelname in de Postcode Loterij Green Challenge voor hem een uitgelezen kans was om nóg meer ondernemers te inspireren hetzelfde te doen.

Wij zien Niklas de volgende keer liever gewoon weer over P2P oplossingen praten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.