Events24.06.2009

Eerste editie Co-Creation event


eerste-editie-co-creation-event.jpg
eerste-editie-co-creation-event.jpg

Vandaag is op de High-Tech Campus in Eindhoven de eerste editie van het Co-Creation Event.

Na en korte inleding volgde er een eerste keynote van Martijn Staal, Consultant TNO Informatie en Communicatietechnologie. In zijn presentatie geeft hij een overzicht van de specialismen op het gebied van co-creatie en de ontwikkelingen die er zijn in de markt.

Wat is co-creatie precies? Het ontwikkelen van producten en diensten waarbij er gebruik gemaakt wordt van gebruikers, klanten, consumenten, bedrijven en experts. Maar moet je er angst voor hebben of moet je juist de kracht van de massa eruithalen?

De basisgedachte is: De massa weet het (bijna) altijd beter. Consumenten worden steeds mondiger en met web 2.0 neemt de kracht van media toe. Verder is met alle social media de consument tegenwoordig “ge-net-werkter” dan ooit.

Maar de massa kan ook een bedreing vormen. Daar is Dell eigenhandig achtergekomen. In 2005 was meneer Jeff Jarvis niet helemaal tevreden over Dell. Daarover blogde hij op Buzzmachine. Dat werd opgepakt door andere blogs en er kwam dus een hoop “bad publicity”. Van deze ‘bedreiging’ hebben ze toch een kans weten te maken. Ze zijn beter naar klanten gaan luisteren en zijn met Dell Ideastorm gekomen. Dat kreeg in korte tijd 9.000 leden, met 11.000 ideeen, 84.000 reacties, en 1-5% van de ideeen was bruikbaar. Inmiddels luisteren ze veel beter naar klanten en zijn ze op alle social media sites aanwezig.

Mocht je Co-creatie willen gaan gebruiken, dan zijn er wel een aantal zaken die je je vantevoren moet vragen. Welke marketing en innovatiedoelstellingen wil je bereiken? Voor welk deel van het innovatieproces, welke expertise, welke doelgroep, hoe zorg je ervoor dat de massa de juiste motivatie heeft. En natuurlijk ook het betrekken van de juiste afdelingen en personen is enorm belangrijk.

Een ander goed voorbeeld is Lego. Een paar jaar geleden was Lego niet heel populair meer, maar door het opzetten van een community en het organiseren van events hebben ze inmiddels ruim 2,5 miljoen fans. Krijgen ze meer dan 3.000 eigen ontwerpen per week van de community en waarvan er altijd een paar meer dan bruikbare bijzitten.

Voor de liefhebbers hieronder nog de slideshare van de presentatie van Martijn:

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.