Events17.03.2009

SES Amsterdam: De ‘Google-view’


ses-amsterdam-de-google-view.jpg
ses-amsterdam-de-google-view.jpg

Mark Berendsen is verantwoordelijke voor het Agency-team binnen Google Nederland.
Het verhaal van Mark is drieledig, maar wel gericht op search:

1. De samenwerking tussen Google en (media)bureaus
2. “Search for Conversie” en “Search for Branding”
3. Search en de economische crisis.

Samenwerking Google en (media)bureaus
De groei van de afgelopen 5 jaar wijdt Google vooral aan de inzet van de (media)bureaus die veel inspanning hebben gepleegd om klanten voor Search te winnen, maar ook om rendement te halen uit de campagnes. Dit heeft ertoe geleid dat Google de partnerships met de bureaus als zeer belangrijk heeft gekwalificeerd voor Google, maar ook voor de adverteerders.

“Search for Conversion” en “Search for Branding”
Google hanteert 2 verschillende type campagnes en dat zijn de 2 termen in deze paragraaf.
“Search for Conversion”:
Van click tot lead én daarna, want website usability is uitermate belangrijk om conversies te optimaliseren. (Even schaamteloze reclame van Mark voor de gratis tool van Google: Website optimizer).
“Search for Branding”:
De waarde van vertoningen zijn ook hoog. Zeker als we bedenken dat televisiereclames, printreclame, etc. óók slechts vertoningen zijn.
Hierop verder bordurend is het belangrijk search mee te nemen in de marketingmix, want 67% van de zoekers zoeken op basis van een offline uiting. Daarnaast kwalificeren 71% zoekers adverteerders als A-merk wanneer deze hoog staan in een SERP.

Speeding up in a slowdown
De wereld en dus ook Nederland heeft te maken met de kredietcrisis. Nu hoeft dit geen probleem te zijn, want er zijn hiermee ook kansen; zeker voor de webshops. De maand december 2008 is namelijk voor veel e-commerce websites evengoed een recordmaand geweest. Dit verklaart dat de kredietcrisis zich vooral profileert in de fysieke winkelstraten. Het is daarmee wel belangrijk de onderstaande 3 punten mee te nemen om deze kansen te benutten:

  1. Zorg dat je begrijpt dat het gedrag van de gebruikers verandert: het zoekvolume op zoekmachines blijft stijgen en dit betekent dat gebruikers meer onderzoek doen naar een product voordat er over wordt gegaan op een aankoop.
  2. Begrijp je concurrentie: heel simpel en logisch, maar goed om te vermelden dat het belangrijk is rekening te houden met het feit dat grenzen verdwijnen door Internet en dat de concurrentie niet alleen meer uit de regio komt, maar provinciaal, nationaal of zelfs globaal kan zijn.
  3. Snelheid: zorg dat je de gebruiker dát biedt waar zij naar op zoek zijn, want het gebruiken van bijv. de juiste landingspagina’s zorgt voor een hogere conversiesnelheid.
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd