Events01.12.2008

Over(inter)view dag 1 Adobe Max 08


over-inter-view-dag-1-adobe-max-08.jpg
over-inter-view-dag-1-adobe-max-08.jpg

We evalueren dag 1 Adobe Max 2008 te Milaan. Een evenement met 1300 bezoekers, drie dagen lang. Een eerste dag voorzien van geweldige kick-off. We zitten in de lobby van het hotel tegenover de MIC Milano Convention Centre met Thomas Joos(Boulevard.be), Niels de Keizer, Ben Smeets(Adobe User Group), Marc Petersen(Vormgeven.nl) en Jeroen den Dunnen(Grafisch Lyceum Rotterdam). We nemen dag 1 door van Adobe Max 2008 met hun. Wat waren jullie highlights van dag 1?

Thomas(Boulevart.be):‘Voor mij was mobiel het meest interessante. Dit omdat wij met Boulevart veel mobiele (Flash Lite) toepassingen maken en genomineerd zijn voor een Adobe Award tijdens deze event. Voor mij was het groots inzetten op Social Computing. Ik kijk vooral naar iedereen die iets kan waat ik zelf geen focus op heb. Dag 1 was voor mij een focus op de distributiesystemen, de nieuwe releases naast Flex en Air.’
Ben(Adobe User Group):‘Het is zakelijker geworden en vooral to-the-point. Alle sessies en de keynotes zijn gericht op het feit wat je er mee kan. Het is meer een networkingevent geworden dan een puur creatieve event. Meer business. Vooral veel ‘connect’. Het virale effect van deze event is groots. Je ziet ook marketing-wise dat Adobe ons op een prettige manier wil overtuigen om alles door te vertellen en te verspreiden. Je ziet heel duidelijk bij Adobe dat de communicatie met de verschillende gebruikersgroepen steeds intensiever wordt Ik kan niet een grote focus noemen of rode lijn. Het aanbod was groot en divers. Je ziet dat Adobe veel aanbiedt en gaat kijken waar een en ander gaat stranden.Wat mij opviel was dat er geen nadruk lag op CS4.’
Marc(Vormgeven.nl):‘Het is minder broadcasting. Je ziet dat ook Adobe open staat voor het publiek en open ontwikkeling en vooral collaboratie. Social Computing is ook bij Adobe onderdeel van de strategie. Ook het vooruitstrevend bezig zijn met diverse grote partijen en de samenwerking wordt deel van hun sociale strategie. Dit merk je zeer sterkt. Als je het vergelijkt met andere aanbieders zie je dat de openheid bij Adobe gigantisch toeneemt bijvoorbeeld in geval van de ontwikkeling en doorontwikkeling van Flash. Dag 1 was voor mij awareness en branding.’
Jeroen den Dunnen:‘Collaboratie is belangrijk voor Adobe. Je ziet dat er steeds meer in beta wordt gelanceerd en daarbij in de doelgroep wordt gedoken om daarbij veel input van de gebruikers te gebruiken voor verdere innovatie. Ik stel wel kritische vragen bij bepaalde marktcijfers die zijn aangeboden door Adobe. Wat ik mij afvraag is of Adobe nu richting techneuten, business of juist meer naar consumenten gaat. Ik zie opvallend veel services van Adobe die direct worden aangeboden aan consumenten. Daarnast is Open Screen een open project dat veel uit de markt moet gaan halen qua productontwikkeling. Dag 1 was voor mij: mobile.’

Foto’s van onder andere dag 1 van de Adobe Max Milaan 2008 op www.onlinemarketeer.tv

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

Verder lezen over Adobe

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

Adobe maakt het mensen die video's bewerken steeds makkelijker: ze kunnen nu hele objecten veranderen, verwijderen of erbij zetten in hun video. En er is meer.

Online15.04.2024

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

Project Music GenAI Control wordt al gekscherend de ‘Photoshop for Music’ genoemd. Deze nieuwe experimentele tool van Adobe Research is zo ontwikkeld dat de manier waarop je gemaakte audio en muziek kunt creëren en...

Technology01.03.2024

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

Adobe, bekend van onder andere Photoshop en Acrobat Reader, was van plan om Figma te kopen maar ziet hier nu toch vanaf. Figma, het bedrijf achter het programma Figma, dat wereldwijd wordt gebruikt om ontwerpen te maken...

Technology19.12.2023

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

​Adobe steelt met speciale jurk en AI-videobewerking de show

Adobe hield vorige week een conferentie en daarbij heeft het publiek regelmatig zijn kaak van zijn schoot moeten halen. Adobe komt met kunstmatige intelligentie-toepassingen die enerzijds heel indrukwekkend zijn, maar an...

Technology16.10.2023

​Adobe steelt met speciale jurk en AI-videobewerking de show

​Photoshops nieuwe generatieve AI blaast de wereld weg

Deze week ging er iets bijzonders viral op TikTok en dat was niet een leuk dansje. Het was de de generatieve AI van Photoshop. Adobe kondigde de nieuwe kunstmatige intelligentie-mogelijkheden deze week aan en ze zijn ver...

Online26.05.2023

​Photoshops nieuwe generatieve AI blaast de wereld weg

Adobe komt -hoe kan het ook anders- met eigen antwoord op Dall-E

Adobe kennen we natuurlijk van Photoshop: het bedrijf weet precies hoe je beeld moet manipuleren. Het verbaast ons dan ook niet dat het met een eigen variant van Dall-E komt. Het heet Adobe Firefly en ook hierbij kun je...

Online21.03.2023

Adobe komt -hoe kan het ook anders- met eigen antwoord op Dall-E

​Wordt Photoshop gratis voor iedereen?

Photoshop wordt in de toekomst waarschijnlijk gratis. Er is op dit moment een test bezig in Canada met een Photoshopvariant die je gebruikt in de browser. Het plan is om dit naar de rest van de wereld uit te rollen als h...

Online15.06.2022

​Wordt Photoshop gratis voor iedereen?