Events22.10.2008

Web 2.0: Polite Computing


web-2-0-polite-computing.jpg
web-2-0-polite-computing.jpg

Usability van websites is een veel besproken onderwerp. Vandaag vertelde Leisa Reichelt op de web 2.0 expo haar visie op dit vakgebied. Voor ons veelal gesneden koek, maar wel goed verwoord en daardoor erg bruikbaar voor de experts-in-spé.

Leisa start het inhoudelijke deel van haar presentatie met bestaande theorieën over usability. Zo zijn er experts die spreken over bepaalde ‘vuistregels’ die gehanteerd moeten worden bij het ontwerpen van een systeem. Eén van de meest bekende regels is de ‘three-click-rule’. Deze regel zegt dat een gebruiker elk onderdeel van een website in drie klikken moet kunnen bereiken. Een ander voorbeeld is dat een link altijd blauw onderlijnd zou moeten zijn. Allemaal onzin en achterhaalde theorieën, aldus Leisa.

Wat is usability dan wel? Leisa geeft een aardige definitie: Usability is ontwerpen voor het menselijk brein.

De hardware waarop het systeem moet afstemmen is dan dus het menselijk brein. Echter functioneert deze ‘hardware’ een tikje anders een computer..

Onderstaand een aantal relevante tips, in willekeurige volgorde:

– Ga er bij het ontwerpen van een systeem vanuit dat een gebruiker slechts een beperkt aantal minuten heeft om met het systeem te werken. Deze tijd moet zo nuttig besteed worden.

– Zorg dat de gebruiker vooraf weet wat het resultaat is van het gebruiken van het systeem. Daarmee zal de gebruiker bereid zijn meer tijd aan het systeem te spenderen.

– Zorg altijd voor een win-win situatie. Probeer de gebruiker niet door bochten te wringen om er zelf beter van te worden. De gebruiker pikt dit niet.

– Stel vragen aan een gebruiker, maar stel geen onnodige vragen. Let ook op met vragen die doorzichtig zijn, bijvoorbeeld met als doel reclame te kunnen richten.

– Leg de focus alleen op de kern van wat het systeem kan bieden. Geen overbodige functionaliteiten. Voorkom ruis.

– Ben beleefd tegen je gebruikers (‘polite computing’). Het systeem moet als een likeable persoon zijn.

– Onthoud persoonlijke gegevens en spreek de persoon beleefd aan. Geef goede suggesties en ben discreet.

– Ben vergeeflijk. Geef altijd de mogelijk om een actie (fout) te herstellen (undo).

– Gebruik geen agressieve foutmeldingen, bijvoorbeeld bij validatie van een formulier. Noem dit niet zomaar ‘errors’, de gebruiker heeft de fout vaak niet met opzet begaan.

– ‘Make the easy easy and the difficult possible’. Concentreer je ook op de makkelijke functies van een systeem. In praktijk blijkt vaak dat deze met minder aandacht zijn ontwikkeld, waardoor zelfs een eenvoudige functie moeilijk te behappen kan zijn voor een onervaren gebruiker.

– Zorg dat je op voorhand een prioritering van alle functionaliteiten van het systeem maakt naar rato van gebruik (bv. door onderzoek). Zorg dat de meest gebruikte functies direct te benaderen zijn en vele malen (tot overdrijven aan toe) prominenter aanwezig zijn in de interface.

– Zorg dat het systeem en de content makkelijk te scannen en te verteren is. Gebruik niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, icoontjes en foto’s. Dit klinkt als een inkoppertje, maar een gebruiker kan duizelen van te veel tekst in een kleine interface. Resultaat: de gebruiker haakt af.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II