Events26.09.2008

PICNIC08: Michael Tchong over Trends


picnic08-michael-tchong-over-trends.jpg
picnic08-michael-tchong-over-trends.jpg

Wat is het verschil tussen een trend en een fad? Die vraagt stelt trendwatcher Michael Tchong vandaag tijdens PICNIC. Een trend, of liever gezegd, een übertrend: is ook wel een major movement in onze leefgewoonten en maatschappij.

Een simpel voorbeeld van zo’n major movement is bijvoorbeeld het gegeven dat al onze apparatuur draadloos wordt. Of dat we zo verslaafd zijn aan onze smartphone. Zeker sinds de intrede van de iPhone of de CrackBerry, volgens Tchong ‘de hipste drug van deze tijd’.

En het is niet alleen onze mobiel waar we verslaafd aan zijn, sommigen noemen hun notebook tegenwoordig al liefkozend ‘my lappy’, alsof het om een hondje gaat. En wat doen hondjes: ze hebben de neiging bij ons in bed te kruipen. Vergeet niet dat het nog maar enkelen decenia geleden is dat wetenschappers zeiden dat ‘consumenten nooit een computer zouden aanschaffen omdat ze zo’n groot en lelijk ding niet in de woonkamer wilden hebben.’

Nog zo’n trend: We leven in een experience-economy. Het verandert onze winkels, die meer en meer ‘belevingswerelden’ worden. Neem bijvoorbeeld de Nokia winkels, of de Orange Flagship store waar zelfs concerten worden georganiseerd, een coffeebar is, en meetingrooms.

Voor ‘experiences’ is de moderne consument ook bereid om meer te betalen. De Guerlin Lipstick met ingezette diamanten bijvoorbeeld, voor het schamele bedrag van $62.000. Als we tegenwoordig naar een feest gaan, moet dat een belevenis zijn. Is er niks origineels georganiseerd, dan zijn we verveeld. Voor vakanties geldt hetzelfde: tegenwoordig zijn er al Cruiseboten waarop complete amfitheaters en klimmuren zijn gebouwd.

We leven in een tijd waarin Gaming groter is dan Hollywood. Grand Theft Auto 4 bracht in zijn eerste week meer geld op dan Spiderman 3 in zijn eerste week in de bioscopen deed.

We stellen steeds hogere eisen aan de snelheid waarin producten en processen werken. The accelerartion of life zorgde voor de ontdekking van de Polaroid camera, want we wilden de foto’s sneller ontwikkeld hebben. Dat moest nog sneller, nu zetten we ze direct vanaf onze mobiel online.

Ondanks dat ons leven versnelt, betekent dat niet dat we tijd over hebben. Sterker nog: de toegenomen mogelijkheden en complexiteit maakt dat we in vergelijking met 1920 nu bijna 2 uur minder slapen ’s nachts: van gemiddeld 8,8 naar 6,9 uur. ‘Time’ is dan ook ‘more valuable than Money’.

Het zijn ontwikkelingen die leiden tot het ontstaan van nieuwe trends: de opkomst van Energy Drinks bijvoorbeeld. Er zijn wereldwijd al meer dan 250 verschillende merken, Red Bull is marktleider met 53% marktaandeel, en de mooiste naam voor het product werd bedacht door rapper Nelly: Pimp Juice.

Mensen worden steeds ouder. De kinderen van nu gaan waarschijnlijk een gemiddelde leeftijd van 126 bereiken. Dat betekent dat mensen die straks 60 zijn, de 40ers van nu zijn. Dit resulteert onder meer in een boomende Spa business: wereldwijd zijn er al meer dan 70.000 welness resorts waar mensen kunnen relaxen, zich laten verzorgen en daarmee aan een gezonde fysieke uitstraling kunnen werken. Anderzijds is Botox inmiddels al goed voor een jaaromzet van 1 miljard. ‘Our purpose in life is to not end up looking like Keith Richards’.

Een leuke presentatie van Michael Tchong, die in razend tempo een goed beeld van de major movements van onze tijd gaf. Meer informatie vind je op zijn website Ubercool.com.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023