Events26.09.2008

PICNIC08: Michael Tchong over Trends


picnic08-michael-tchong-over-trends.jpg
picnic08-michael-tchong-over-trends.jpg

Wat is het verschil tussen een trend en een fad? Die vraagt stelt trendwatcher Michael Tchong vandaag tijdens PICNIC. Een trend, of liever gezegd, een übertrend: is ook wel een major movement in onze leefgewoonten en maatschappij.

Een simpel voorbeeld van zo’n major movement is bijvoorbeeld het gegeven dat al onze apparatuur draadloos wordt. Of dat we zo verslaafd zijn aan onze smartphone. Zeker sinds de intrede van de iPhone of de CrackBerry, volgens Tchong ‘de hipste drug van deze tijd’.

En het is niet alleen onze mobiel waar we verslaafd aan zijn, sommigen noemen hun notebook tegenwoordig al liefkozend ‘my lappy’, alsof het om een hondje gaat. En wat doen hondjes: ze hebben de neiging bij ons in bed te kruipen. Vergeet niet dat het nog maar enkelen decenia geleden is dat wetenschappers zeiden dat ‘consumenten nooit een computer zouden aanschaffen omdat ze zo’n groot en lelijk ding niet in de woonkamer wilden hebben.’

Nog zo’n trend: We leven in een experience-economy. Het verandert onze winkels, die meer en meer ‘belevingswerelden’ worden. Neem bijvoorbeeld de Nokia winkels, of de Orange Flagship store waar zelfs concerten worden georganiseerd, een coffeebar is, en meetingrooms.

Voor ‘experiences’ is de moderne consument ook bereid om meer te betalen. De Guerlin Lipstick met ingezette diamanten bijvoorbeeld, voor het schamele bedrag van $62.000. Als we tegenwoordig naar een feest gaan, moet dat een belevenis zijn. Is er niks origineels georganiseerd, dan zijn we verveeld. Voor vakanties geldt hetzelfde: tegenwoordig zijn er al Cruiseboten waarop complete amfitheaters en klimmuren zijn gebouwd.

We leven in een tijd waarin Gaming groter is dan Hollywood. Grand Theft Auto 4 bracht in zijn eerste week meer geld op dan Spiderman 3 in zijn eerste week in de bioscopen deed.

We stellen steeds hogere eisen aan de snelheid waarin producten en processen werken. The accelerartion of life zorgde voor de ontdekking van de Polaroid camera, want we wilden de foto’s sneller ontwikkeld hebben. Dat moest nog sneller, nu zetten we ze direct vanaf onze mobiel online.

Ondanks dat ons leven versnelt, betekent dat niet dat we tijd over hebben. Sterker nog: de toegenomen mogelijkheden en complexiteit maakt dat we in vergelijking met 1920 nu bijna 2 uur minder slapen ’s nachts: van gemiddeld 8,8 naar 6,9 uur. ‘Time’ is dan ook ‘more valuable than Money’.

Het zijn ontwikkelingen die leiden tot het ontstaan van nieuwe trends: de opkomst van Energy Drinks bijvoorbeeld. Er zijn wereldwijd al meer dan 250 verschillende merken, Red Bull is marktleider met 53% marktaandeel, en de mooiste naam voor het product werd bedacht door rapper Nelly: Pimp Juice.

Mensen worden steeds ouder. De kinderen van nu gaan waarschijnlijk een gemiddelde leeftijd van 126 bereiken. Dat betekent dat mensen die straks 60 zijn, de 40ers van nu zijn. Dit resulteert onder meer in een boomende Spa business: wereldwijd zijn er al meer dan 70.000 welness resorts waar mensen kunnen relaxen, zich laten verzorgen en daarmee aan een gezonde fysieke uitstraling kunnen werken. Anderzijds is Botox inmiddels al goed voor een jaaromzet van 1 miljard. ‘Our purpose in life is to not end up looking like Keith Richards’.

Een leuke presentatie van Michael Tchong, die in razend tempo een goed beeld van de major movements van onze tijd gaf. Meer informatie vind je op zijn website Ubercool.com.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor