Events26.09.2008

The Next Women: Don’t think pink


the-next-women-don-t-think-pink.jpg
the-next-women-don-t-think-pink.jpg

Een van de ‘side events’ van PICNIC is deze morgen de TheNextWomen Brainstorm Camp. In een kleine zaal kwam gisteren een groep vrouwen bijeen om te spreken over vrouwelijke ondernemerschap en marketing. De ochtend werd georganiseerd door The Next Women

The Next Women is ontstaan nadat de vraag ‘where is the female Steve Jobs?’ gesteld werd bij The Next Web. Simone Brummelhuis pakte de handschoen op en wilde het wel in kaart brengen. Inmiddels heeft The Next Web een echte ‘vrouwensite’, tenminste, als je je als vrouw aangesproken voelt daarvoor.

Er worden voorbeelden gegeven van enkele succesvolle vrouwelijke (internet) ondernemers zoals de oprichtster van Dopllr, Arianna Huffington en ook July Meyer kwam weer langs.

The Next Women willen op drie vlakken actief zijn: online, events/awards en zodra er geld is komt er een echt offline magazine. Na de introductie kwamen er een aantal vrouwen aan het woord. Een korte greep uit de dingen die er besproken zijn.

De eerste spreekster was Marianne van Leeuwen, al sinds 1998 is zij online actief als ondernemer waarbij ze onder andere miepkniep.nl oprichtte en nu Sisteract.

Ze richt zich op vrouwen om enkele belangrijke redenen: – vrouwen gaan steeds meer verdienen, – vrouwen contrelen 80 to 90% van de aankopen, – veel vrouwen voelen zich niet begrepen door de traditionele marketing, – vrouwen hebben een ingewikkelder beslissingsproces.

De lessen die zij geleerd heeft uit ervaring over marketing richting vrouwen:

– vergeet de oude stereotypen

– ‘don’t think pink’; niet altijd dat roze

– begrijp de complexiteit van het vrouwelijk bestaan: de combinatie van het werk en gezin

– connect met ‘echte vrouwen’ dus niet de supermodellen

Digitale media is daarbij een goede manier om in contact te komen met vrouwen. Zo zijn er nu volgens van Leeuwen meer vrouwen dan mannen op het internet. Zij domineren daarbij ook de social communities.

Daarbij constateert ze iets interessants: If you please a man you just please a man, if you please a women you please everybody. Vaak komt het voor dat als er iets voor vrouwen ontwikkeld wordt, mannen daar ook veel gebruik van maken.

De tweede spreker was opvallend genoeg een man. Rob Veldt (Cash4idea) die sprak over creative collaboration. Hij begint met een uitleg van de term: gebruik maken van de massa, dus crowdsourcing en gaat vervolgens in op de mogelijkheden van het web waarbij termen als long tail en unlimited creativity langskwamen. Het werd niet helemaal duidelijk wat de toegevoegde waarde van deze spreker in dit onderdeel. Pas op het einde werd het duidelijk: Cash4idea is een platform voor vrouwen. Een platform voor vrouwen om ideeen kwijt te kunnen.

Na deze lange introductie is het eindelijk tijd voor de drie vrouwelijke startups om hun idee te pitchen. Maureen van der Burgh wil graag creatieven wijzen op de mogelijkheden die nieuwe videotechnieken bieden voor het maken van innovatieve videoclips. Een aardig idee, maar haar presentatie is warrig en ongestructureerd. Het advies van de jury luidt dan ook: Wat is het probleem dat je op wilt lossen, en hoe ga je dat doen? Met dit advies gaat Maureen aan de slag.

-528.jpg
-528.jpg

Petra Kroon-Goedgeefs vervolgt met een websiteconcept waarin ze freelancers en kleine ondernemers wil bewegen om ondernemers in derde wereld landen een eind op weg te helpen. In haar presentatie ligt ze één van haar concurrenten uit, 1procentclub.nl, waarvan de oprichtster wonderwel in de zaal blijkt te zitten. 1ProcentClub richt zich weliswaar op álle consumenten, maar is in concept wel erg gelijkend idee. En het bestaat al.

Bianca Bode sluit de presentatiereeks af. Haar idee favs.nl moet een (Nederlandse) site worden waar je je favoriete boeken, films en muziek kunt aangeven, en die eventueel met anderen kunt delen. Voor dit project, dat ze binnen een jaar wil gaan realiseren, wil ze samen gaan werken met een grote Nederlandse webshop op dit gebied, die dus al een substantiële database aan items hebben.

Een aardig idee, en Bianca krijgt uiteindelijk dan ook de meeste stemmen uit de zaal, en van de jury. Haar startup zal onder andere featuren op de NextWomen.com, en begeleiding krijgen in het realiseren van haar business idea.

Goed om te zien dat er ook genoeg vrouwelijke ondernemers aan het startuppen zijn!