Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De tweede dag van de SEOmoz Expert Training Seminar begint goed met sessies over reputatie management, social networks en social media. Social media is (nog) niet voor iedereen: wees praktisch en laat het gebruik van social media voor zakelijke toepassingen over aan de voorkeur van de beheerder, je hoeft niet op alle platforms aanwezig te zijn.
Er zijn goede manieren om social networks voor je brand in te zetten en mensen te bereiken, hierbij een aantal tips:
- Zorg wel voor registratie van je bedrijfsnaam op alle platforms, ook al gebruik je ze niet
- Of je het wat vindt of niet: Twitter is een natuurlijk medium met echte mensen en een hoge omloopsnelheid.
- De Twiteraars zijn mensen die erg actief zijn op het web en dus de neiging hebben om te linken – de ‘linkerati’.
- Myspace is eigenlijk alleen nog maar goed voor muziek en film
- Digg en Propellor pagina’s vallen snel uit de Google index maar dit is niet erg omdat de pagina waar naar verwezen wordt zal de plek overnemen
- Als je toch wil dat de Digg pagina zichtbaar blijft, link terug vanaf de bron pagina naar de Digg pagina
- Maak de titel op de social media site erg klikbaar en wellicht leuker dan de echte content, dit is toch minder belangrijk om te scoren
- Pro deals met Myspace en Facebook werken maar zijn heel duur (denk miljoenen). Stumbleupon sponsored is goedkoper en de sponsored icoon in de toolbar is bijna onzichtbaar.
- Een leuk voorbeeld van een goed uitgevoerde, social networked viral: http://www.dothetest.co.uk/
Seth Besmertnik van Conductor geeft een fantastische presentatie over link buying. Zijn belangrijkste boodschap is dat link buying als het volgens een meetbaar proces wordt uitgevoerd heel succesvol kan zijn. Het kan het beste worden gebruikt om onderliggende pagina’s (dus niet de homepage) een boost te geven. Je heb dan weinig links nodig voor een goed resultaat. Wat randvoorwaarden: je moet het niet doen als je site minder dan 1000 links heeft en het aantal gekochte links moet een klein percentage blijven, bijvoorbeeld minder dan 0,01%.
De dag wordt afgesloten door Danny Sullivan die een overzicht geeft van de evolutie van de zoekmachines. De resultaten worden volgens Danny steeds meer gedreven door gepersonaliseerde factoren zoals locatie, vorige zoekopdrachten en search geschiedenis. Hij voorspelt dat social media en search steeds meer zullen samengaan. Klikt u eerder op een site in de resultatenlijst met veel vermeldingen op social bookmarking sites? Hoe kan de profiel van een vriend in je sociaal netwerk je eigen zoekresultaten beïnvloeden?
Interessante vragen aan het eind van een goed seminar!