Events19.02.2008

SES London 2008 – Local Search 2.0


ses-london-2008-local-search-2-0.jpg
ses-london-2008-local-search-2-0.jpg

Local Search 2.0 was het onderwerp van een van de eerste sessies van SES London 2008. De naam geeft al meer duidelijkheid over het onderwerp:
Local Search 2.0 = Local Search en Web 2.0

Het werd een interessante sessie waarin onderstaande sprekers een beeld gaven wat zij doen en hoe dat zou moeten vallen binnen de term Local Search 2.0

– Thomas Wicky (VP Online van European Directories)

– Andrew Klein (Spotzer)

– Andrew Hunter (Qype)

Thomas Wicky van European Directories begon zijn tijd met een logische opmerking en dat was het feit dat we niet langs Google heen kunnen kijken gezien het marktaandeel binnen Search en de budgetten die aan Google besteed worden. Maar als er verder in detail werd gekeken naar Google moet er gefocust worden op Universal Search, want dat is nog moeilijker en zeker voor een directories bedrijf.
Thomas bedoelt hiermee uiteraard de lokale bedrijfsresultaten in de Google SERP, de groei van Google Maps en de vele producten die Google aanbiedt voor de MKB-bedrijven.

Een directories bedrijf als ED voelt zich hierdoor terecht aangevallen gezien de verschuiving van budgetten van print naar online en Thomas geeft dat ook aan in zijn 6 punten waarop ED probeert (of gaat proberen) deze verschuiving op te vangen:
1. Blijf relevant (ED voor haar klanten, maar ook voor Google)
2. Content, Content content (lijkt met logisch)
3. Meegaan in de nieuwe SEO die is ontstaan met Universal Search (bied de juiste producten aan je klanten aan)
4. Wees open en zorg dat je te indexeren bent, zodat je uiteindelijk ook vindbaar bent.
5. Ga mee met dat wat de technologie je aanbiedt: verhoogde data snelheden en betere uptime.
6. Transformeer je sales force.

Persoonlijk ben ik het grotendeels met Thomas eens. De SERP die Google tegenwoordig biedt (en gaat aanbieden in de toekomst met zelfs video ads op de SERP), de producten die zij aanbieden en de verschuiving van het budget naar online is een groot gevaar voor directory bedrijven als ED. Het is belangrijk een productpakket aan te bieden aan je klanten die matchen met dat wat er in de markt gebeurd. Producten als klik pakketten zijn goede voorbeelden waarmee directories de budgetten van de lokale adverteerders kunnen inzetten.

Na Thomas was het de beurt aan Andrew Klein van Spotzer. Spotzer is een bedrijf dat videoreclames bereikbaar maakt voor bedrijven met kleine budgetten. Spotzer maakt relatief goedkope, simpele videoadvertenties, de adverteerder selecteert een video en regio waar deze wil adverteren waarna Spotzer de verdere uitvoering en afhandeling regelt.

Spotzer is actief in Nederland en Amerika en is druk bezig met afsluiten van partner deals met bijvoorbeeld ED. Een erg interessante concept waarvan in 2008 meer gaan horen en zien.

Qype. Qype is Europa’s grootste review website die actief is in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Het heeft tussen de 70 en 80 duizend actieve gebruikers en ongeveer 2,3 miljoen unieke bezoekers per maand. Op de website kan een gebruiker een review plaatsen over bijv. een restaurant, kapper, slagerij, enz. in een bepaalde stad. De teller voor het aantal reviews staat ondertussen op 125.000.

Het verhaal van Andrew Hunter was het enige dat, voor mij als toehoorder, echt past bij het onderwerp Local Search 2.0. Het feit dat gebruikers zelf reviews schrijven over lokale bedrijven is in mijn ogen een prachtig concept en dit wordt ook bewezen aan de hand van de enorme groei die Qype aan het doormaken is.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II