Entertainment05.08.2015

Wat gebeurt er in je lichaam als je een blikje Coca-Cola Light drinkt?


Over Coca-Cola is al heel veel gepubliceerd en vaak gaat het er dan om hoe slecht het populairste frisdrankje ter wereld is. Meest gehoord is dat je er roestige spijkers mee schoon kunt krijgen. En zo zijn er heel veel vooroordelen (33 ongewone zaken die met Coca-Cola kunt doen). Met de komst van de light versies ligt Coca-Cola nog wat vaker onder de loep en wordt er vooral gekeken naar de bijwerkingen. Zo zit in Coca-Cola Zero aspartaam, en dat is zeker niet de gezondste zoetstof.

Het Voedingscentrum schrijft daar over: “Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. Aangezien aspartaam een E-nummer heeft, is het gegarandeerd dat je er niet te veel van binnen krijgt, zelfs al drink je veel light frisdrank. Deze stof zou alleen gevaarlijk zijn voor mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU).”

Inmiddels is er een Britse apotheker, Niraj Naik, die wil benadrukken dat er tijdens het drinken van van Coca-Cola Light (Diet Coke in het buitenland) van alles gebeurt in ons lichaam. Zijn infographic was vorige week een regelrechte hit op internet (zie onder) en ook op zijn blog ‘The Renegade Pharmacist‘ was hij duidelijk: ‘Drink iets anders!’ En hoewel hij ingaat op het drinken van ‘gewone’ cola, gelden zijn bevindingen eigenlijk voor alle varianten.

Maar, wat gebeurt er in je lichaam als je een blikje Coca-Cola Light drinkt?

Na 10 minuten
Het fosforzuur doet een aanslag op je tandglazuur. De artificiële zoetstoffen (zoals aspartaam) vallen je systeem. Aspartaam prikkelt je smaakreceptoren, waardoor je lichaam weet dat het suikers aan het verwerken is.

Na 20 minuten
De Coca-Cola Light varianten kunnen, net zoals bij gewone cola, insuline opwekken waardoor je lichaam in een soort ‘vetopslagmodus’ komt te staan. Studies wijzen uit dat de kans op diabetes type 2 (het lichaam maakt te weinig insuline aan en/of het lichaam reageert minder goed op insuline) en de kans op een hartinfarct toeneemt.

Na 40 minuten
Dit is de fase waarin je je prettig kunt gaan voelen omdat de de combinatie van caféïne en aspartaam ervoor zorgt dat je een verslavend pleziergevoel krijgt, wat te vergelijken is met het gebruik van cocaïne. Wat gevaarlijker is, is dat er excitotoxines vrijkomen, die de neuroreceptoren overstimuleren en je hersenen kunnen uitputten.

Na 60 minuten
Het verslavende gevoel is nog steeds aanwezig, waarbij je lichaam blijft verlangen naar zoetigheid, wat weer resulteert in nog een blikje Coca-Cola pakken of erger nog: omdat ook het verlangen naar junkfood kan toenemen waardoor je een soort een vicieuze cirkel terecht komt. Het resultaat is dat je waarschijnlijk toch dorst blijft houden en de kans dat je (theoretisch) uitdroogt alleen maar toeneemt.

Het is duidelijk dat Coca-Cola niet het meest gezonde drankje is als je dit overmatig gebruikt. Coca-Cola is zich daar 100% van bewust en waarschuwt ook herhaaldelijk voor overmatig gebruik (lees ook de omgekeerde wereld van advertising). De smaak is echter bijzonder en je hebt bij het drinken altijd een gevoel van lekker fris. Water is natuurlijk altijd gezonder en beter om te drinken. Wie toch niet zonder zijn blikje Coke kan, moet gewoon verstandig zijn en de inname ervan zien te beperken.

Diet_Coke_60_minutes
Diet_Coke_60_minutes
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Coca-Cola

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?...

Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de ho...

Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

van de top 20 foodmerken
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat