Op naar een nieuwe e-mail etiquette

Vorig artikel Volgend artikel
Op naar een nieuwe e-mail etiquette

Ik ben blij dat anderen er nog veel meer last van blijken te hebben dan ik. Verder waag ik me niet aan een vergelijking met Chris Anderson en David Pogue. Behalve dan dat ik af en toe ook schrijf en blog over nieuwe - en soms over oude - technologie. Her en der zwerft mijn e-mail adres onder die posts, blogs en artikelen op, en het resultaat is mail. Veel mail, en veel spam.

Op mijn werk ben ik ook niet de enige die er last van heeft. Ik weet dat sommige mailboxen niet gelezen, maar wel geleegd worden. Die worden beoordeeld op de inhoud van de subject-line. Dat kan een redelijk betrouwbare selectie opleveren. Ik doe het zelf ook vaak: in Gmail al wat nog niet gelezen is selecteren en voorgoed naar het zwarte gat dirigeren. Perfect is de methode niet, maar als iemand je echt nodig heeft en zijn mail is ten onrechte gekilld, ach die blijft wel proberen.

Pogue van de New York Times krijgt zoveel mail dat-ie op dit moment - na de spamfilters - tegen bijna 2000 ongelezen mailtjes aan zit te hikken. Hij zit zich nu af te vragen of-ie nog maar eens een keer diep moet ademhalen om daarna alles te deleten. Dat is hem met de jaargangen 2008 en 2009 goed bevallen: opgeruimd staat netjes.

Hij merkt op dat sommigen dat niet durven, maar wel een hele jaargang aanvinken en vervolgens op 'Archive' drukken. Kwestie van jezelf voor de gek houden en niets weg durven te gooien.

Pogue schreef deze week over Anderson, de organisator van de TED Conferences, zie: Ted.Com.

Die is nu ook zo'n beetje de leider van een nieuwe stroming, onder de naam Email Charter.

Tien regels die ons allemaal van dienst kunnen zijn: 10 Rules to Reverse the Email Spiral.

Tien mooie tips. Ik zal er zelf ook eens wat beter op moeten gaan gaan letten, zie ik.

Pogue wijst op de volgens hem waardevolste van Anderson, nummer 8: als je boodschap zo kort en krachtig is dat-ie een beetje fatsoenlijk in de subject-line past, zet er dan EOM NNTR achter. End Of Message, No Need To Respond. De boodschap komt aan en de ontvanger weet dat hij zijn mail ongelezen weg kan gooien.

Lees het Charter, maar ook het volledige artikel van David Pogue, die zelf nog vijf zinnige aanvullende suggesties voor het Charter heeft: We Have to Fix e-Mail

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies