Online27.05.2011

De vraag: What Design Can Do For You?


de-vraag-what-design-can-do-for-you.jpg
de-vraag-what-design-can-do-for-you.jpg

Vandaag gaan we zien hoe design de wereld mooier kan maken! Vorige week nog werd het einde van onze mooie planeet aangekondigd, maar vandaag zijn wij uitverkoren om mee te denken, te brainstormen, te creëren en elkaar te inspireren tot het vinden van oplossingen op wereldse vraagstukken. De conferentie is een initiatief van een aantal designers dat de behoefte voelde om een platform te creëren waar goede ideeën nog beter kunnen worden. Ik bezocht de openingsdag van What Design Can Do in de Stadsschouwburg in Amsterdam.

Hoe kan design de toegankelijkheid in de wereld beïnvloeden?’ Dat is de centrale vraag tijdens deze internationale conferentie die het thema ‘Acces’ draagt. Veel mensen hebben geen toegang tot de basisbehoeften van het leven, zoals schoon water, educatie, voedsel of de vrijheid van meningsuiting. Tegelijkertijd is de toegang tot consumptiemiddelen in de westerse samenleving juist zo groot dat we er soms in verdwalen. In grote steden is eenzaamheid een steeds groter wordend probleem voor diegenen die geen toegang hebben tot sociale netwerken. Het thema ‘Access’ geeft veel mogelijkheden om de invloed en impact van design te laten zien.

De Indiase designthinker prof M.P. Ranjan doet de aftrap: ‘Ja, design kan de wereld veranderen, en heeft dat de afgelopen twee miljoen jaar ook gedaan.’ Via een stukje designgeschiedenis maakt hij duidelijk dat design niet alleen gaat over het maken van mooie dingen. Design is juist ook bepalend op het gebied van politiek, economie en milieu. Een goede regeringspolitiek heeft designdenkers nodig. Design volgens Ranjan: ‘Intentions and actions that generate value. India is in need for design.’

Interessant is de beeldende presentatie van Julia Lohmann, productdesigner. Lohmann wil de mens wakker schudden en bewust maken. De lampen die zij ontwerpt zijn op het eerste gezicht prachtig. Maar zetten ons wel aan het denken als ze vertelt dat ze van schapenmagen gemaakt zijn… Het leuke van deze presentatie vind ik dat deze echt past in het thema Access. Door haar werk heeft ze letterlijk toegang tot haar publiek, haar ontwerpen komen dicht bij de mensen.

De urban architect en designer uit Mumbai, Rohan Shivkumar, is van mening dat design de wereld kan veranderen. Maar dat kan alleen door de culturele structuren te leren begrijpen. Hij geeft een confronterend voorbeeld van een herontwikkelingsproject van de grootste sloppenwijk van Azië: Dharavi. Aan een aantal gerenommeerde (westerse!) architectenbureaus is gevraagd om een herontwikkelingsproject te ontwerpen voor deze ‘slum’. De resultaten waren letterlijk fantastisch. Fantastisch als in een fantasie, als in een science fiction film, of een stripverhaal van Storm met luxueuze winkelcentra en appartementen. Op geen enkele manier was nagedacht over de behoeften en de culturele netwerken van de bewoners van de sloppenwijk. Shivkumar pleit voor het in kaart brengen van alle sociale netwerken, de reeds bestaande logistiek en infrastructuur in de wijk. Gemeenschappen zijn ingewikkelde structuren, waar je als designer of architect niet aan voorbij kunt gaan.

Ook Deyan Sudjic, directeur van het Design Museum in Londen, ziet design als het beste gereedschap dat we tot onze beschikking hebben om de wereld om ons heen te begrijpen. Zijn advies aan de zaal: ‘Wees kritisch en stel vragen, maar wordt niet cynisch, want dan sta je stil.’ Het in contact blijven met de wereld om je heen, lijkt het thema van de dag te worden, en vindt zijn hoogtepunt in de humoristische fotopresentatie van Daniël Eatock, die simpelweg stelt: ‘Stop – Look – Listen’.

En ineens denk ik terug aan mijn eerste dag op de kunstacademie, jaren geleden, waar ons verteld werd dat een ontwerper midden in het leven moet staan. Wij, kersverse graphic design studenten, knikten instemmend en stapten vol ambitie dat leven in. En nu, op deze conferentie, delen we ervaringen en visies, en zijn we nog steeds vol ambitie. Om vervolgens de wind van voren te krijgen van Oliviero Toscani, fotograaf en art director, en onder meer beroemd om zijn werk voor Valentino, Chanel, en Benetton. Hij vertelt enthousiast en zeer gedreven over zijn vak en zijn visie, en gaat confrontatie niet uit de weg. ‘Confrontation with hypocrisy and values is the only way to move forward. Have courage, take risks’ stelt hij. Creativiteit gaat niet over het hebben van ideeën, aan ideeën alleen heb je niets.

Een groot applaus en de dag is ten einde. Er werd ons gevraagd What Design Can Do, en het antwoord lijkt te liggen in een recept: Stop – Look – Listen: Stop en stel jezelf de vraag, kijk, observeer en luister naar je gevoel.

‘Creativity is the surplus of intelligence and sensitivity, it lies between the heart and the brain.’ – Oliviero Toscani

What Can Design Do for you? Stel jezelf de vraag… en geef hier je antwoord!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Design

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten