De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Awareness blijft een van de belangrijkste middelen tegen cybercriminelen. Zolang je nepmails, scams en malafide websites weet herkennen, zal je niet zomaar het slachtoffer worden van hackers.
Omdat cybercriminelen steeds gewiekster te werk gaan is het soms ook lastig te herkennen. Zelfs voor een CEO of financieel directeur van een groot bedrijf als Pathé is het niet altijd duidelijk.
En dus kunnen we niet snel genoeg beginnen om iedereen bewust te maken van het feit dat ze er nou eenmaal zijn, die cybercriminelen. En zolang het lucratief blijft, de Pathé top maakte even 19 miljoen euro over, zal cybercriminaliteit niet snel verdwijnen.
En dus moeten we misschien nog eerder beginnen om mensen hiervan bewust te maken. Het Amsterdamse gamebedrijf Flavour heeft een game ontwikkeld die kinderen en tieners op een speelse manier laat kennismaken met de gevaren van internet. Want ook op jonge leeftijd krijg je hier al mee te maken.
HackShield
Kinderen slapen met hun digitale ramen en deuren wagenwijd open. Ze delen persoonlijke gegevens, downloaden data, zijn goed van vertrouwen en zijn zich niet bewust van de risico’s die dit met zich meebrengt. Ook vertellen ze nauwelijks aan hun ouders wat ze online doen en meemaken. HackShield gaat hier verandering in brengen.
Want via HackShield worden kinderen zich bewust van risicovol gedrag en leren ze de juiste balans te vinden tussen digitale veiligheid en digitale vrijheid.
Tegelijk met HackShield wordt What The Hack! van schrijfster Maria Genova gepresenteerd, een spannend ebook over de meest voorkomende online gevaren en de gevolgen. In de game en het boek spelen dezelfde karakters de hoofdrol. Een verlegen jongen gaat de strijd aan met een kwaadaardige hacker. Spelers van de game helpen hackers te stoppen en leren via verschillende levels welke risico’s ze online lopen en hoe ze zich hier tegen kunnen wapenen. Want dat is hard nodig.
What The Hack!
Ook schrijfster Maria Genova zag de noodzaak en schreef daarom What The Hack!. “Wat er in het boek gebeurt, is gebaseerd op de werkelijkheid,” vertelt Genova, die eerder de bestseller Komt een vrouw bij de h@cker schreef en sindsdien één van de meest gevraagde sprekers is op het gebied van privacy en cybercrime. “Vorig jaar waren er ongeveer drie miljoen Nederlandse slachtoffers van cybercrime, onder wie ook veel jongeren. Ze zijn veel online, maar zien de gevaren niet.”
Verder lezen over Game
Gaming24.04.2024
Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerSocial Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Entertainment17.04.2024
Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?
Entertainment16.04.2024
Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gaming14.04.2024
Grappig: AI toont hoe gamepersonages eruitzien als ze bejaard zijn
Entertainment12.04.2024
4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video
Verder lezen over Hackers
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Cybercrime08.02.2024
Ransomware: wel of niet betalen als je bestanden gegijzeld zijn?
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Cybercrime19.01.2024
Zo wapen je je tegen ransomware
Cybercrime04.12.2023
Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Cybercrime20.11.2023
Last minute decemberaankopen: een feest voor fraudeurs
Cybercrime13.11.2023
Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker
Verder lezen over Jongeren
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomGadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Social Media15.03.2023
Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders
Verder lezen over Kinderen
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Gaming19.03.2024
Steam introduceert Families, hele familie een ban bij cheaten
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets04.03.2024
Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden
Veeleisende sleutelhangersSocial Media19.02.2024
TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken
Online15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingGadgets02.11.2023
Voor de verlanglijst: 10 x kinderspeelgoed met tech
Verder lezen over Malware
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Cybercrime19.01.2024
Zo wapen je je tegen ransomware
Cybercrime04.12.2023
Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Cybercrime13.11.2023
Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker
Cybercrime09.11.2023
Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers
Online06.11.2023