Cybercrime31.10.2013

Cyberverzekering straks net zo normaal als een brand- of aansprakelijkheidsverzekering


cyberverzekering-straks-net-zo-normaal-a.jpg
cyberverzekering-straks-net-zo-normaal-a.jpg

Een bedrijfsdekking voor cyberrisico’s zal straks net zo normaal zijn als een brand- of aansprakelijkheidsverzekering. Zo blijkt uit een recent ‘position paper(PDF)‘ van het Verbond van Verzekeraars.

De bedrijfscontinuïteit kan net zo goed door cyberrisico’s in gevaar komen als door een brand of diefstal. En de kosten van cyberincidenten lopen in Nederland nu al in de miljarden euro’s per jaar. De verwachting is dat verzekeraars de komende jaren in een heel snel tempo zogenaamde cyberverzekeringen gaan ontwikkelen en deze z.s.m. op de markt gaan brengen.

Leo de Boer, Directeur van het Verbond, overhandigde vandaag het eerste exemplaar aan directeur cybersecurity Wil van Gemert van het NCSC, t.b.v. de campagneweek Alert Online.

Cyberpolissen
Cyberrisico’s ontstaan als gevolg van moedwillige aanvallen van buitenaf (hackers, virussen), al dan niet opzettelijke menselijke fouten of technisch falen. TNO schat dat de jaarlijkse schade door cybercrime in Nederland op 10 miljard euro ligt. En mede daardoor komt er steeds vaker de vraag op of cyberrisico’s ook verzekerbaar zijn. In de Verenigde Staten is men daar al best ver mee, hier in Nederland zijn er nog maar weinig cyberpolissen op de markt.

Verzekeringsvragen
De hele cybermarkt brengt nieuwe verzekeringsvragen met zich mee. Materiële schade – zoals bijv. een brand in de serverruimte – wordt via traditionele verzekeringen gedekt. Maar schade aan data wordt echter zelden gezien als materiële schade. Reguliere aansprakelijkheidsverzekeringen bieden doorgaans ook alleen dekking voor zaak- en letselschade, niet voor financieel nadeel als gevolg van een digitaal incident. In het position paper constateert het Verbond dat geen enkele traditionele verzekering een goede dekking biedt voor cyberincidenten.

Bedrijven
Cyberverzekeringen zijn op dit moment met name interessant voor bedrijven die in sterke mate afhankelijk zijn van ict-systemen en/of veel gegevens beheren. Dat kunnen zowel kleine als grote bedrijven zijn. Een webwinkel beschikt bijvoorbeeld al gauw over duizenden contacten. Online verkoop van producten en diensten is nu al goed voor 65,9 miljard euro per jaar, bleek onlangs uit onderzoek van een aantal brancheverenigingen, waaronder het Verbond. Naar verwachting neemt dat binnen een paar jaar toe tot ruim 70 miljard euro.