Dell’s storm in een glas water?

Vorig artikel Volgend artikel
1172222161crowdsourcing

Het is een steeds duidelijkere trend dat bedrijven zich in het innovatieproces gaan richten op de input van consumenten. Als gebruikers veel tijd en moeite investeren in projecten als wikipedia, waarom dan niet voor bedrijven, lijkt de gedachte achter crowdsourcing.

Zo redeneert ook computerfabrikant Dell, die afgelopen vrijdag de ideeënwebsite dellideastorm.com lanceerde. De site werkt als een soort Digg.com waar mensen ideeën kunnen posten die vervolgens worden gewaardeerd door de community. De ideeën worden gemonitord door Dell medewerkers en de ideeën die een breed draagvlak hebben in de community worden door Dell gebruikt ter inspiratie.

Crowdspirit, een crowdsourcing community die consumer electronics wil gaan produceren, laat op haar blog weten weinig vertrouwen te hebben in de aanpak van Dell. Dell laat namelijk alle gebruikers akkoord gaan met het opgeven van alle rechten over de ideeën die ze op de website zetten zonder daar iets tegenover te stellen. Volgens crowdspirit is dit een low-end offer dat op de lange termijn onsuccesvol zal blijken.

Een grappig detail om deze discussie te illustreren is dat de drie populairste ideeën op de site allemaal beschrijven dat Dell computers zou moeten maken met open source software. Is Dell echt klaar voor de open innovatie aanpak, en hoelang zal een open-source-minded community bereid zijn om bij te dragen aan een zaak waar ze zelf geen direct belang bij hebben?

Carl Lens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies