Online27.02.2009

Hoe word ik een Rembrandt?


hoe-word-ik-een-rembrandt.jpg
hoe-word-ik-een-rembrandt.jpg

In de huidige economische situatie, moeten wij als maatschappij op onze centen letten. Als ex-marketingstudent weet ik nog heel goed hoe het was om krap te leven nadat ik was afgestudeerd…

Want wat doe je als je geen stufie meer krijgt en alleen een bijbaantje hebt? Voor studenten in de kunst is het tegenwoordig helemaal moeilijk om rond te komen. Bij één van mijn bijbaantjes had ik een collega die was afgestudeerd in vrije kunst aan de Kunst Academie in Arnhem. Zij moest daarvoor extra werken om haar werk te kunnen uitvoeren.

Gelukkig is er voor deze studenten een uitkering in het leven geroepen: de Wet Werk en Inkomen voor Kunstenaars (WWIK). Deze uitkering ondersteunt beginnende kunstenaars bij de start en het rendabel maken van hun bedrijf. De kern van deze wet is dat een alleenstaande kunstenaar een uitkering kan ontvangen van 70% van het voor hen geldende bijstandsniveau en dat er bijverdiend mag worden tot 125% van de bijstandsnorm. De kunstenaars kunnen maximaal vier jaar een beroep doen op deze wet. Daarna wordt verwacht dat ze op eigen benen kunnen staan… Maar hoe?

Bekende Nederlandse kunstenaars als Herman Brood, Ans Markus en Jan Wolkers hebben een behoorlijke reputatie als kunstenaar opgebouwd. Ogenschijnlijk is dat vanzelf gegaan. Niets is natuurlijk minder waar. Volgens kunstenares Marian Siereveld kun je je onderscheiden door in elke creatie een herkenbaar deel van jezelf stoppen. Zo omschrijft zij haar creaties als “allemaal kleine Mariannetjes, alter egootjes.” Siereveld studeerde in korte tijd af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam wist haar naam te vestigen in de kunstwereld.

De ‘kunst’ is natuurlijk ook om de perfecte balans te vinden tussen commercie en uniek blijven. Soms wordt vergeten dat kunstenaars ook ondernemers (moeten) zijn. Zeker in deze tijd is het van belang om als kunstenaar ondernemerschap te tonen. Dat kan best samen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.