Accenture heeft de winnaars bekend gemaakt van de Accenture Innovation Awards 2016. De awards worden jaarlijks uitgereikt in elf innovatie- en groeithema’s in Nederland om innovatieve prestaties te erkennen. Daarnaast brengen de Innovation Awards start-ups, multinationals, universiteiten, investeerders en andere relevante partijen bij elkaar om innovatie te stimuleren, op te schalen en te versnellen.
Naast de awards voor start-ups is tijdens deze tiende editie van de Innovation Awards voor de vierde keer een grootzakelijke onderscheiding (Innovator of the Year Award) uitgereikt. Deze gaat naar een persoon die in het afgelopen jaar daadwerkelijk impact heeft weten te creëren door te innoveren. Het Nederlandse publiek kon tot slot nog stemmen voor de Publieksprijs.
‘’Vandaag hebben de finalisten ons uitgedaagd een oordeel te geven over hun capaciteiten en potentie om ons leven te vergemakkelijken, of te verbeteren,’’ aldus Manon van Beek, Country Managing Director Accenture Nederland. Om te zorgen dat de economie kan profiteren van innovatie, is opschalen cruciaal. We mogen dan wel toonaangevende innovators zijn in Nederland, wanneer het aankomt op de overstap van startup naar scale-up, lijken we achter te liggen op andere landen. Daar ligt dus nog zeker een uitdaging. Ik hoop dan ook van harte dat deze winnaars daartoe alle kansen krijgen.’’
Tijdens de finale reikten de vakjury’s tien Blauwe Tulpen en één Groene Tulp uit aan de meest innovatieve producten en diensten uit de Nederlandse markt. De prijzen waren verdeeld over de tien thema’s en het overkoepelende thema ‘circulaire economie’. De Blauwe en Groene Tulp staat symbool voor de Innovation Awards. De jury beoordeelde de concepten op innovatie, succes en potentie. De winnaars van de juryprijzen zijn:
Thema – Winnaar – Uitleg
De vakjury heeft Cyprian Smits, Chief Analytics Officer bij de Belastingdienst, uitgeroepen tot Innovator of the Year 2016. De jury roemt de sterke visie en hoge graad van kennis van Smits. Hij weet op een gegronde en krachtige manier data te ontkoppelen uit een complex ICT-netwerk, analyses uit te voeren en te vertalen naar concrete inzichten die de organisatie helpen haar doelen te realiseren.
De Publieksprisj voor het concept dat de meeste stemmen ontving via de website ging met ruim 3.800 stemmen naar: Kwettr, een digitale pop-up store waar men producten of diensten kan betalen door middel van tweets of likes.