DC Business22.08.2016

Wegwijs in de wereld van storytelling & changes


Waarom Bill Clinton de beste spreker was op de Democratische Conventie en Melania Trump faalde.

Verhalen veranderen de verteller en zijn publiek, onderweg, terwijl ze verteld worden. Dat noemen we storytelling en storytelling is hot. Het lijkt alsof iedereen zich op storytelling werpt als wondermiddel. Het nieuwste boek van Suzanne Tesselaar, Storytelling Atlas, beschrijft storytelling als een landschap en wijst paden die naar organisatie- en sociale veranderingen kunnen leiden.

Deze insteek geeft zicht op de eigenschappen waaraan stories of change moeten voldoen. Waar leven die verhalen en hoe veroorzaken ze ‘sociale epidemieën’? Van corporate narratives tot serious gaming: van alle varianten komt het veranderingspotentieel aan bod, met praktijkvoorbeelden en wetenschappelijk onderbouwd. Voor het eerst wordt ook de band tussen tijd en ruimte in storytelling & veranderen beschreven. Het doorgronden daarvan helpt organisaties om storytelling interactief in te zetten.

Prachtig vormgegeven landschapskaarten laten zien op welke terreinen storytelling wordt ingezet en welke rol, functie of impact verhalen op veranderingen hebben. Daarnaast biedt de atlas de mogelijkheid om op de website bij het boek je eigen route door het verhalenlandschap te plannen.

Suzanne Tesselaar is een pionier en onderzoekt al vijftien jaar lang stories of change. Ze begeleidde tientallen organisaties, politieke partijen, overheden en NGO’s in sociale en organisatieveranderingen. Ze bewijst, in dit boek en in haar onderneming Stories of Change, dat gedrag altijd te beïnvloeden is als je de dynamiek tussen luisteren en vertellen maar begrijpt. Met Storytelling Atlas kunnen de democraten en de republikeinen, docenten en professionals, leiders en gezondheidswerkers hun eigen reis naar meer stemmen uitstippelen. Als sociale bijdrage werkt Suzanne nu aan een verbaal vaccin waarmee epidemieën met storytelling kunnen worden bestreden.

ISBN 9789058759290 | Paperback | 120 pagina’s | € 24,50 | Boom uitgevers Amsterdam