DC Business15.07.2016

Studenten.net ontwikkelt aanvullend businessmodel


“We worden de nieuwe geldschieter van de student”

80% van de jongeren negeert internetreclame. 64% van hen heeft er zelfs een hekel aan. 35% gebruikt adblockers, en ziet dus geen display-advertenties meer. Dit zijn cijfers waar traditionele contentplatforms niet blij van worden. En helemaal niet als dat platform puur gericht is op jongeren, zoals de website van Studenten.net. Daarom is het bedrijf op zoek gegaan naar een nieuw businessmodel, dat past bij de behoeften van de doelgroep én bij de ontwikkelingen van online marketing.

“Het belangrijkste inzicht voor ons was dat 80,5 procent van de jongeren producten via internet koopt”, vertelt algemeen manager Milena Grul. “Toch zijn de meeste studentenproposities gericht op offline kortingen die je krijgt op vertoon van je studentenpas. Dat voldoet dus maar deels aan de behoefte van de student, en past helemaal niet bij de visie van ons platform.” Studenten.net besloot de relevantie voor de doelgroep samen te voegen met de next step in affiliate marketing, om zo tot een nieuw, aanvullend businessmodel te komen: Stufi van Studenten.net.

Cashback gericht op studenten

Stufi van Studenten.net is een cashbacksysteem gericht op studenten. “Eigenlijk werkt het heel simpel”, vertelt Grul. “De fee over het aankoopbedrag die wij normaal gesproken als affiliate vergoeding zouden krijgen, storten wij 100 procent terug naar de studenten. En dat kan aardig oplopen. Besteedt iemand 200 euro bij Zalando, dan krijgt hij 16 euro teruggestort op zijn account.”

Data-driven

De data-driven propositie zorgt ervoor dat het bedrijf het surf- en aankoopgedrag van de doelgroep beter in kaart kan brengen. Op die manier kan Studenten.net steeds relevanter zijn voor de doelgroep en beter op de behoeften aansluiten. “Bovendien kunnen we dan ook betere marketing bedrijven, en op den duur zelfs met gepersonaliseerde content werken”, aldus Grul.

Sparen voor festival- en concertkaarten

Wat voor studenten voorop staat, is dat zij tijdens hun studententijd, ondanks alles ook willen genieten. Daarom is de launching partner Ticketmaster, en kunnen studenten bij elke online aankoop die ze via het platform van Studenten.net doen (bij 2300+ aangesloten webshops), sparen voor gratis festival- en concertkaarten. Al vanaf 8 euro kan de student een ‘uitbetaling’ aanvragen in de vorm van een kortingsvoucher voor Ticketmaster.

Voor álle uitgaven van studenten

“We hebben de ambitie om de nieuwe geldschieter van de Nederlandse student te worden”, zegt Grul. “We springen nu in op de behoefte ‘uitgaan’, maar we willen op den duur voor elke kostenpost in het studentenleven een partner aanhaken.” Studenten zelf geven gemiddeld 823 euro per maand uit. Huur is de hoogste kostenpost (366 euro), maar ook vakantie, uitgaan en uit eten (144 euro) en hun zorgverzekering (98 euro) zijn substantiële uitgaven. Daarnaast zijn kleding en schoenen (49 euro) en persoonlijke verzorging (27 euro) belangrijke kostenposten.

Verder lezen over Studenten

Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?

Social media Er zijn natuurlijk wel meerdere wegen naar Rome: zo kijken de studenten ook over wie het meest wordt gesproken op social media. Ook worden Instagram, X, Facebook en TikTok ingezet om te checken wat de kandid...

Online29.01.2024

Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?

​Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent

Studeren in Nederland is niet goedkoop. Zo betaal je bijvoorbeeld al snel een paar duizend euro aan collegegeld per jaar. Hiermee ben je er nog niet, want je hebt ook nog boeken nodig voor je studie. Studeer je op grote...

Lifestyle20.11.2023

​Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent

Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge

Het Brunel Solar Team is er niet in geslaagd een achtste wereldtitel aan hun palmares toe te voegen. De Delftse studenten moeten genoegen nemen met een derde plek in de Bridgestone World Solar Challenge. Het team heeft i...

Automotive26.10.2023

Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge

"keihard voor gevochten"
Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge

Van 22 t/m 29 oktober 2023 zal de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge gehouden worden. Een race die je kan bestempelen als hét wereldkampioenschap zonneracen. Meer dan 40+ teams van universitaire studenten...

Automotive19.10.2023

Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge

​De eerste zonneauto voor offroad is geboren: Stella Terra

Nederlandse studenten zitten niet stil. Als ze geen hyperloops maken, dan wel allerhande apparaten op zonne-energie. De nieuwste troef is de Stella Terra. Studenten van de TU Eindhoven hebben de bolide gemaakt en dat is...

Automotive15.09.2023

​De eerste zonneauto voor offroad is geboren: Stella Terra

Wanted: Een waaghals die achtbanen gaat testen

Ben jij nog op zoek naar het perfecte zomerbaantje van 2023? Hou je van pretparken bezoeken met goed gezelschap én kan je achtbanen kritisch beoordelen? De website uitmetkorting.nl is namelijk op zoek naar een échte...

Vacatures02.08.2023

Wanted: Een waaghals die achtbanen gaat testen

Dit is de snelst ladende elektrische raceauto ter wereld

Een elektrische raceauto opladen met de snelheid van een normale tankbeurt? Dat klinkt als iets uit een verre toekomst. Toch weet studententeam InMotion van de TU Eindhoven al akelig dichtbij te komen met de ontwikkeling...

Automotive13.07.2023

Dit is de snelst ladende elektrische raceauto ter wereld

In minder dan 4 minuten volledig opgeladen
​Eindhovens robotvoetbalteam wordt weer wereldkampioen

We hebben al veel moois van studententeams gezien dit jaar: de waterstof-auto, de zonne-auto, maar er is nog een tak van sport die we zeker niet mogen missen. Letterlijk en figuurlijk: het robotvoetbalteam van de Technis...

Technology10.07.2023

​Eindhovens robotvoetbalteam wordt weer wereldkampioen

Go Lieke Motors en Jackie Groenestroom!