Onderzoek: inzet social media door internationale top verzekeraars

Onderzoek: inzet social media door internationale top verzekeraars

Vorig artikel Volgend artikel

Goud voor State Farm in eerste onderzoek wereldwijd

De Amerikaanse verzekeraar State Farm is nummer 1 geworden in de ranking van de internationale Social Media Insurance Monitor, het eerste onafhankelijke onderzoek naar de inzet van social media door verzekeraars wereldwijd. Dit onderzoek, een initiatief van ITDS Business Consultants, heeft de activiteit van 20 internationale verzekeraars uit 11 verschillende landen gemeten.

State Farm manifesteert zich als een 'content brand', waarbij social content ingezet wordt om offline en online communities op te bouwen. Het Nederlandse Aegon heeft de tweede plaats veroverd, dankzij haar integrale social aanpak: een 'social' website, actief met video en aanwezig op alle belangrijke social kanalen. Allianz uit Duitsland heeft de derde plaats weten te bemachtigen. Op hun 'Allianz hilft'-forum gaan zij en de consumenten onderling, actief een dialoog aan, evenals op hun Facebook-pagina.

Towards a Social Company

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat alle internationale verzekeraars actief zijn op social media, maar dat veel kansen nog onbenut blijven. Het echte contact met de klant, met name met Millennials, blijft achter. Daarvoor is ook een radicale verandering van de interne organisatie noodzakelijk. Alleen als een echte Social Company is er kans op overleven.
- Arjen de Boer, directeur bij ITDS

Het onderzoek werd op basis van interviews, desk research en metingen uitgevoerd van januari tot juni 2016. De onderzochte verzekeraars zijn leiders in de internationale verzekeringsbranche.

SoMe magazine

De resultaten en analyses van het onderzoek zijn gepubliceerd in een speciaal magazine, genaamd SoMe. Het magazine is hier te downloaden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies