DC Business16.02.2021

​Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven dankzij reclame


Marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel heeft eind 2020 onderzoek gedaan naar het e-commerce aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. De vragenlijst is zowel in Nederland als in België uitgevraagd. Een van de conclusies is dat bijna een derde van de Nederlanders (31%) aangeeft meer vertrouwen te hebben in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op TV. Voor social media reclame (16%) en online reclame (20%) is dat een stuk lager.

Bijna alle Nederlanders van 18 jaar en ouder doen online aankopen

Het onderzoek is van 25 november tot 7 december 2020 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De steekproef bestaat uit 1.102 respondenten die het afgelopen jaar weleens online wat hebben gekocht. Dat is 97% van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder, bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Slechts 3% van alle Nederlanders heeft het afgelopen jaar geen online aankopen gedaan. Na de beginvragen over het online aankoopgedrag, die aan alle respondenten zijn gesteld, zijn de respondenten random ingedeeld in vier verschillende blokken die ieder apart de vragen kregen over de rol van één van de vier verschillende onderzochte media: TV, radio, social media en online reclame.

Drie op de tien Nederlanders koopt online boodschappen

De producten die Nederlanders het afgelopen jaar het meest online hebben gekocht zijn achtereenvolgens kleding, spullen voor huis & tuin, boeken/games/cd’s/dvd’s, avondeten, vakantie/reis/hotel/appartement en verzorgingsproducten. Drie op de tien Nederlanders, 29%, koopt weleens boodschappen online. Vrouwen kopen significant vaker speelgoed, verzorgingsproducten, boodschappen, kleding & make-up. Mannen kopen significant vaker computer/mobiele telefoon, andere elektronische apparatuur, financieel product en klusartikelen.

Persoonlijke relevantie belangrijk

Aan de respondenten die hebben aangegeven dat zij geïnspireerd raken door reclame om online aankopen te doen is gevraagd: waaraan moet reclame voldoen om te inspireren tot een online aankoop? Het belangrijkste is volgens de ondervraagden dat de reclame een product moet bevatten dat relevant is voor de persoon zelf. Dan volgt ‘de reclame moet leuk zijn om naar te kijken’, ‘de reclame moet te begrijpen zijn’ en ‘de situatie moet herkenbaar zijn’. Het minst belangrijk vindt men dat de reclame iets nieuws moet leren.

De vergelijking met België

Ruigrok NetPanel heeft in opdracht van VIA, de Belgische Screenforce, in december 2020 hetzelfde onderzoek uitgevoerd in Vlaanderen en Wallonië. Waar we zien dat in Nederland 97% van de bevolking in het afgelopen jaar een aankoop online heeft gedaan, is dit in België niet veel minder met 94%. Wel is het zo dat het aandeel Nederlanders dat bijvoorbeeld wel eens kleding, avondeten, spullen voor huis en tuin, tickets, vakanties/reizen online koopt flink hoger ligt dan in België. Hier zien we wel in terug dat online shoppen in Nederland groter is dan in België. Binnen België is hier ook een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen lijkt wat dat betreft hierin meer op Nederland.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over E-Commerce

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?