Spotta heeft samen met Redmint een nieuwe serie creatieve uitingen ontwikkeld om te verspreiden via het Spotta huis-aan-huis folderpakket. Kartonnen folders die uitgevouwen een kijkdoosje of pop-up-kaart blijken te zijn, geurkaarten, spiegelflyers, geluidskaarten of traytjes voor snoepgoed of frisdrankflesjes. Uit een eerste test blijkt dat deze verrassende huis-aan-huis uitingen bijdragen aan een grotere merkbeleving en meer interactie tussen consument en merk. Daarnaast blijkt ook de verkoopintentie toe te nemen.
De mogelijkheden voor folders zijn grenzeloos. Afwijkende folders van karton kunnen net als gewone folders worden verspreid via ons folderpakket. De consument vouwt een kartonnen folder bijvoorbeeld tot een grappig kijkdoosje of pop-up kaart. Daardoor komt de boodschap veel positiever binnen en wordt de consument ook direct getriggerd. We experimenteren met geuren, kleuren, geluiden en beelden. We willen mensen inspireren en uiteindelijk aanzetten tot actie.
Benchmark
Spotta heeft met creatief activatie bureau Redmint, retailers en exploitanten geexperimenteerd met uitingen in de vorm van snoepgoed, een uitvouwbaar tasje en een geurkaart voor een wasmiddel.
Uit effectiviteitsonderzoek blijkt dat het kartonnen tasje in een benchmark een verbeterde aankoopintentie scoorde van 65 procent. Ook de folder in de vorm van een chocoladereep werd hoog gewaardeerd door de ontvangers met een aankoopintentie die 12 procent hoger lag dan van een vergelijkbare normale folder.
Maatwerk
Spotta biedt retailers en fabrikanten ondersteuning bij het ontwikkelen van creatieve uitingen.
Samen met de opdrachtgever gaan we op zoek naar een creatieve verrassing voor de consument die beleving, interactie of een functionaliteit biedt, passend bij het merk.
Bereikcijfers
95 procent van alle Nederlanders leest wel eens een reclamefolder. Daarmee bereikt de populaire folder 12,7 miljoen Nederlanders. Na het lezen van een folder, digitaal of op papier, zegt 60 procent van de lezers bereid te zijn tot het doen van aankopen. 46 procent koopt regelmatig een product uit een folder. De huis-aan-huis folder is daarmee een succesvol (communicatie)middel dat aanzet tot actie. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2016, uitgevoerd door onderzoeksbureau GFK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).
Voor meer informatie of vragen kun je contact opnemen met Jan-Willem Kuiper: communicatie@spotta.nl

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl