Data helpt bedrijven in strijd tegen fraude

Data helpt bedrijven in strijd tegen fraude

Vorig artikel Volgend artikel

Bedrijven verliezen jaarlijks veel tijd en geld aan klanten die niet kunnen betalen of niet willen betalen. Met name de e-commerce-sector wordt zwaar getroffen. Daarom nemen steeds meer bedrijven hun toevlucht tot data en een preventieve aanpak. "Veel organisaties komen te laat in actie," aldus Daniela Straube, Managing Director bij Arvato Financial Solutions | Collections BeNeLux.

Volgens onderzoek worden bij maar liefst 43% van de maandelijkse e-commerce-transacties pogingen tot fraude ondernomen. Bovendien worden de methodes steeds inventiever. Naar schatting lopen bedrijven hierdoor gemiddeld ruim 2% van hun jaarlijkse omzet mis (True Cost of Fraud Study for 2017, LexisNexis Risk Solutions). Ook niet-betalende klanten vormen een probleem voor veel bedrijven.

Kennis over goede klanten

Volgens Straube kunnen veel financiële problemen worden voorkomen door een preventieve aanpak en de inzet van data. Door de toenemende inventiviteit van fraudeurs merkt Arvato Financial Solutions (AFS) een toename in het aantal bedrijven dat data wil inzetten tegen financieel verlies. "Ze willen meer kennis over goede klanten," vat Straube samen. "Bedrijven willen weten met wie ze in zee gaan. Door het vooraf screenen van klanten worden veel problemen voorkomen."

AFS, gevestigd in Heerenveen, richt zich op het terugdringen van financiële risico’s en fraude en staat bedrijven bij met het incasseren van openstaande rekeningen. Dat doen ze dankzij data-driven analyses waarmee ze klanten al vooraf kunnen vertellen in hoeverre deze kredietwaardig is. "Op basis van klantdata helpen wij bedrijven hun customer journey op de klant af te stemmen. Dit verkleint aanzienlijk de kans op niet-betalende of frauderende klanten."

Veilig en comfortabel

Bij AFS heet dit de ‘happy flow’. Een customer journey zonder strubbelingen, teleurstellingen of nare verrassingen achteraf.

In tijden van big data en slimme software kunnen bedrijven zich op het gebied van fraude niet meer van de domme houden. "Een happy flow met tevreden en betalende klanten is voor elk bedrijf haalbaar," besluit Straube. "Dan moeten ze alleen wel de mogelijkheden benutten."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies