Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Klagende klanten zijn van onschatbare waarde voor een bedrijf of organisatie. Ze leggen bloot wat er verbeterd kan worden. En als klachten snel en naar tevredenheid worden opgelost, maak je de klagers blij en kunnen ze zelfs ambassadeur worden van je bedrijf. Toch doen veel ondernemingen nog te weinig met deze potentiële bron. Niet uit kwade wil, maar door tijd- en capaciteitsgebrek. Digital specialist Snakeware ontwikkelde daarom, als eerste in Nederland, een review scanner die razendsnel klantreacties leest en classificeert. De eerste klanten zijn er blij mee. Giel Mollema, productmanager kamperen Staatsbosbeheer zegt: “We ontvangen nu van elke klacht direct een melding met context waarop we per omgaande kunnen anticiperen.”
De echte waarde van klantreviews zit niet in de cijfermatige beoordeling of in de aangevinkte emoji’s, maar in geschreven tekst. Daarmee kan een klant, die de moeite neemt om zijn of haar mening te delen, bij uitstek duidelijk maken wat er aan de hand is. Maar dan moet er binnen het bedrijf wel tijd en personeel beschikbaar zijn om alle reacties te verwerken. De gemiddelde leessnelheid van de mens ligt rond de 240 woorden per minuut. Bij piekdrukte lopen bedrijven het risico dat klachten te lang blijven liggen of helemaal niet worden opgemerkt, wat kan leiden tot merkschade.
Positieve impact op klantcontact
Snakeware ontwikkelde een review scanner die in een fractie van een seconde grote hoeveelheden klantreacties kan lezen, beoordelen en doorgeven aan de klantenservice. Het opstellen van een reactie blijft mensenwerk: emotie tonen, begrip hebben voor de situatie en een oplossing bieden. Maar het voorwerk is dan al gedaan door de techniek: via kunstmatige intelligentie (AI) ‘leert’ de review scanner, op basis van vooraf ingevoerde gegevens, om bepaalde negatieve topics te herkennen. Zo kan merk- en imagoschade worden voorkomen.
Staatsbosbeheer is een van de eerste organisaties die werkt met de review scanner van Snakeware. Giel Mollema, productmanager kamperen Staatsbosbeheer: “Een van onze activiteiten is vakantiewoningen verhuren en kampeerplaatsen aanbieden. Voorheen evalueerden de medewerkers van ons klantcontactcentrum steeds via het Content Management Systeem de binnengekomen reacties om te kijken waar we onze service konden verbeteren. Dan was vaak nog onduidelijk om welke vakantiewoning of om welk kampeerterrein het ging. Dat kostte enorm veel tijd. Nu ontvangen we van elke klacht direct een melding waarop we per omgaande kunnen anticiperen en een eventueel probleem oplossen, bij wijze van spreken voordat de klant het kampeerterrein of de vakantiewoning heeft verlaten. Dat heeft een enorm positieve impact op de ervaringen met Buitenleven Vakanties en Staatsbosbeheer Kampeerterreinen.”
Model-as-a-Service
De review scanner werkt op basis van Model-as-a-Service: een datamodel dat speciaal voor de klant is ontwikkeld, dat vervolgens gemonitord en onderhouden kan worden. Het model wordt opgeleverd als een API en is daardoor direct klaar voor realtime gebruik. Het model wordt uitgerold volgens het OTAP-principe voor beheerste oplevering, en is schaalbaar, om ook grotere werkbelasting aan te kunnen. Ook zaken als tikfouten en sentiment in een bericht kunnen apart gelabeld en ondervangen worden.
Snakeware is het eerste digitale bureau in Nederland met dit model voor klantreviews. En het ontwikkelproces gaat verder. Ate van der Meer van Snakeware: “Voor Buitenleven Vakanties hebben wij een reparatiemodule ingebouwd, zodat klachten over defecte voorzieningen direct worden doorgestuurd naar de technische dienst. Verder zijn we bezig een module voor Social in te bouwen, zodat klachten op sociale media desgewenst ook direct kunnen worden beantwoord. Uiteraard adviseren wij zowel positieve als negatieve reviews gewoon te plaatsen. Snel op reviews anticiperen wordt enorm gewaardeerd zien we, en maakt van een klager een vaandeldrager.”
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Online13.12.2024
ChatGPT heeft nu een kerstmannenmodus om mee te praten
Technology13.12.2024
10 voorspellingen voor 2025 van SAP: het is vooral AI dat de klok slaat
Advertising11.12.2024
AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’
Technology10.12.2024
Sora de toekomst van AI-videocreatie
Een baanbrekende introductieAutomotive10.12.2024
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie
Video09.12.2024
Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Search06.12.2024