DC Business18.05.2021

Consumentenklachten sneller opgelost dankzij AI


​Review scanner biedt klantenservices een voorsprong bij klantcontacten

Klagende klanten zijn van onschatbare waarde voor een bedrijf of organisatie. Ze leggen bloot wat er verbeterd kan worden. En als klachten snel en naar tevredenheid worden opgelost, maak je de klagers blij en kunnen ze zelfs ambassadeur worden van je bedrijf. Toch doen veel ondernemingen nog te weinig met deze potentiële bron. Niet uit kwade wil, maar door tijd- en capaciteitsgebrek. Digital specialist Snakeware ontwikkelde daarom, als eerste in Nederland, een review scanner die razendsnel klantreacties leest en classificeert. De eerste klanten zijn er blij mee. Giel Mollema, productmanager kamperen Staatsbosbeheer zegt: “We ontvangen nu van elke klacht direct een melding met context waarop we per omgaande kunnen anticiperen.”

De echte waarde van klantreviews zit niet in de cijfermatige beoordeling of in de aangevinkte emoji’s, maar in geschreven tekst. Daarmee kan een klant, die de moeite neemt om zijn of haar mening te delen, bij uitstek duidelijk maken wat er aan de hand is. Maar dan moet er binnen het bedrijf wel tijd en personeel beschikbaar zijn om alle reacties te verwerken. De gemiddelde leessnelheid van de mens ligt rond de 240 woorden per minuut. Bij piekdrukte lopen bedrijven het risico dat klachten te lang blijven liggen of helemaal niet worden opgemerkt, wat kan leiden tot merkschade.

Positieve impact op klantcontact

Snakeware ontwikkelde een review scanner die in een fractie van een seconde grote hoeveelheden klantreacties kan lezen, beoordelen en doorgeven aan de klantenservice. Het opstellen van een reactie blijft mensenwerk: emotie tonen, begrip hebben voor de situatie en een oplossing bieden. Maar het voorwerk is dan al gedaan door de techniek: via kunstmatige intelligentie (AI) ‘leert’ de review scanner, op basis van vooraf ingevoerde gegevens, om bepaalde negatieve topics te herkennen. Zo kan merk- en imagoschade worden voorkomen.

Staatsbosbeheer is een van de eerste organisaties die werkt met de review scanner van Snakeware. Giel Mollema, productmanager kamperen Staatsbosbeheer: “Een van onze activiteiten is vakantiewoningen verhuren en kampeerplaatsen aanbieden. Voorheen evalueerden de medewerkers van ons klantcontactcentrum steeds via het Content Management Systeem de binnengekomen reacties om te kijken waar we onze service konden verbeteren. Dan was vaak nog onduidelijk om welke vakantiewoning of om welk kampeerterrein het ging. Dat kostte enorm veel tijd. Nu ontvangen we van elke klacht direct een melding waarop we per omgaande kunnen anticiperen en een eventueel probleem oplossen, bij wijze van spreken voordat de klant het kampeerterrein of de vakantiewoning heeft verlaten. Dat heeft een enorm positieve impact op de ervaringen met Buitenleven Vakanties en Staatsbosbeheer Kampeerterreinen.

Model-as-a-Service

De review scanner werkt op basis van Model-as-a-Service: een datamodel dat speciaal voor de klant is ontwikkeld, dat vervolgens gemonitord en onderhouden kan worden. Het model wordt opgeleverd als een API en is daardoor direct klaar voor realtime gebruik. Het model wordt uitgerold volgens het OTAP-principe voor beheerste oplevering, en is schaalbaar, om ook grotere werkbelasting aan te kunnen. Ook zaken als tikfouten en sentiment in een bericht kunnen apart gelabeld en ondervangen worden.

Snakeware is het eerste digitale bureau in Nederland met dit model voor klantreviews. En het ontwikkelproces gaat verder. Ate van der Meer van Snakeware: “Voor Buitenleven Vakanties hebben wij een reparatiemodule ingebouwd, zodat klachten over defecte voorzieningen direct worden doorgestuurd naar de technische dienst. Verder zijn we bezig een module voor Social in te bouwen, zodat klachten op sociale media desgewenst ook direct kunnen worden beantwoord. Uiteraard adviseren wij zowel positieve als negatieve reviews gewoon te plaatsen. Snel op reviews anticiperen wordt enorm gewaardeerd zien we, en maakt van een klager een vaandeldrager.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

ChatGPT heeft nu een kerstmannenmodus om mee te praten

Je vindt de kerstman in de browserversie en de app-versie van ChatGPT. Het is een van de stemmen die je kunt kiezen als je op het spraak-icoon tikt.

Online13.12.2024

ChatGPT heeft nu een kerstmannenmodus om mee te praten

10 voorspellingen voor 2025 van SAP: 
het is vooral AI dat de klok slaat

Wat kunnen bedrijven in 2025 verwachten op het gebied van technologie en innovatie? Volgens SAP staat het komende jaar in het teken van de doorbraak van AI, cloud-first-strategieën en datatransparantie als drijvende krachten achter succesvolle bedrijfsvoering.

Technology13.12.2024

10 voorspellingen voor 2025 van SAP: 
het is vooral AI dat de klok slaat

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Wij vinden het bijdehand, maar in de Verenigde Staten wordt er minder positief op gereageerd.

Advertising11.12.2024

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar