DC Business16.11.2016

Betere zoekresultaten voor consument met gestructureerde data


Google, Bing en Yahoo

SEO voor de webwinkel

Heb je alle productgegevens in je webpagina al gestructureerd, zodat zoekmachines als Google, Bing en Yahoo de informatie over je producten juist kunnen interpreteren? Als webwinkeliers hun data beter structureren, helpen zij consumenten om hun producten makkelijker te vinden op internet.

Consumenten zoeken steeds specifieker en zoekresultaten worden steeds ‘rijker’. Zoek je een film, krijg je een informatieblokje uit Wikipedia (met fotocollage), suggesties voor films in hetzelfde genre en beoordelingen van filmbezoekers. Om ervoor te zorgen dat deze data aansluiten bij hetgeen de consument zoekt, wordt het structureren van data steeds belangrijker.

Organische zoekopdrachten

Gestructureerde data is een manier om (product)informatie in een webpagina te markeren zodat zoekmachines als Google, Bing en Yahoo deze gegevens beter kunnen interpreteren. Voor de consument ziet het er uit als een gewone webpagina, maar de zoekmachine gebruikt de markers om de gemarkeerde data eenduidig te interpreteren. De analogie met een opgeruimd of chaotisch bureaublad is snel gelegd. Als documenten netjes in gemarkeerde bakjes liggen, is het gemakkelijker om een bepaald document te vinden. Dat werkt ook zo voor online zoekmachines.

Zoekmachine, schema.org én GS1 SmartSearch

Bedrijven die hun producten of diensten op internet presenteren doen er verstandig aan gestructureerd met hun data om te gaan. Google en andere search engines hechten er belang aan om data juist te interpreteren. Binnen de Schema.org, de koepelorganisatie van zoekmachines, hebben ze hiervoor richtlijnen opgesteld.

GS1 SmartSearch

GS1 SmartSearch is een uitbreiding op de web vocabulary van Schema.org en maakt het voor webontwikkelaars mogelijk meer productgegevens te structureren. Deze uitbreiding is nu beschikbaar voor producten in de supermarkten en mode- en schoenenwinkels. De uitbreiding is inmiddels door Schema.org erkend als een officiële externe uitbreiding op haar richtlijnen. Door GS1 SmartSearch richtlijnen toe te passen, wordt jouw product nog beter vindbaar voor de consument.

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)