Het ondernemersplatform Gumption lanceert zijn acceleratormodel in Nederland. Gumption helpt digitale start-ups en early-stagers om duurzaam sneller te groeien. Het koppelt de passie van de ondernemer aan de kracht van het collectief. Gumption maakt het verschil door actief te sturen op co-creatie en kruisbevestiging tussen de aangesloten bedrijven. Het nieuwe Nederlandse kantoor is gevestigd in Utrecht.
In België en Luxemburg leidde Gumption in vier jaar tijd 14 starters met succes tot volwassenheid. De groepsomzet bedroeg in 2015 20 miljoen euro. Gumption, met hoofdzetel in Kontich bij Antwerpen, investeert direct in de bedrijven van het ondernemersplatform, door hen financiële, strategische en operationele ondersteuning te bieden. Zo kunnen zij focussen op wat echt telt: hun mensen, klanten, diensten en oplossingen.
Nieuwe ecosystemen
Mensen kijken anders naar start-ups en kleine bedrijven dan tien jaar geleden. Grootschalig blijkt vaak moeilijk te verzoenen met vernieuwend, proactief, klantgericht, flexibel en transparant. Vandaag ontstaan er nieuwe ecosystemen waarin kleine organisaties het verschil maken. Combineer je hun kennis en kunde, dan krijg je samenwerkingen, verdienmodellen en oplossingen die klanten echt verrassen. De realisatie van deze combinaties is de essentie van wat Gumption doet.
Asset-based consulting
Wij geloven sterk in asset-based consulting: advies aangevuld met tools, solutions en best practices waardoor klanten sneller meters maken. Met innovation labs, een ambassador club en clinics stimuleren wij silo-doorbrekende ideeënvorming rond businessuitdagingen van klanten. Complementaire expertise van specialisten in onze groep en bij klanten brengen wij samen in co-creatietrajecten. Onze bedrijven zitten samen op één campus. Dat inspireert en stimuleert samenwerking. Die kruisbestuiving onderscheidt Gumption van andere incubators en accelerators.
Co-creatie
Verschillende projecten bewijzen dat de co-creatiefilosofie van Gumption werkt. Van Buren geeft voorbeelden.
Een start-up van digital marketingexperts en een recruitmentspecialist bouwen een baanbrekend employerbrandingplatform in de cloud. Een expert in cognitieve computing en machine learning maakt met klanten een tool voor predictieve analytics. Die leidt tot een spectaculaire verbetering van de forecasting bij onder andere autodealers, transportbedrijven en traders. Een e-commerce-integrator schakelt bij klanten een supplychainarchitect in: die adviseert hen over in- en outsourcing van e-fulfilmentactiviteiten, en over de inrichting van het voorraadbeheer, het retourmanagement en de administratieve processen. Specialisten in softwaretesting ontwikkelen met een digitale applicatiebouwer een opensource-testplatform dat agile softwareontwikkeling perfect ondersteunt.
Groei in Nederland
Wij geloven dat ons model ook hier succesvol zal zijn. Enkele succesvolle bedrijven uit de groep starten hun activiteiten in Nederland op. Daarnaast gaan wij in gesprek met innovatieve start-ups en jonge ondernemers die ons platform kunnen versterken.
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl