Automotive17.08.2015

Eerste zelfrijdende auto zal niet van Google zijn


Niet Google, maar een traditionele autoproducent zoals Mercedes-Benz zal als eerste een zelfrijdende auto op de markt brengen. Dat is een van de vele uitkomsten uit een groot onderzoek* van Autoscout in Europa. Slechts 16 procent verwacht dat een bedrijf zoals Google de eerste zal zijn.

Ook onder Europeanen is het vertrouwen in traditionele autobedrijven groter dan in niet-automotive partijen. Volgens de onderzoekers is het opvallend is dat een vijfde van de Europeanen verwacht dat er binnen 25 jaar nog helemaal geen zelfrijdende auto te koop zal zijn. Onder Nederlanders is dit vertrouwen zelfs nog lager: een kwart van de ondervraagden ziet dit niet binnen 25 jaar realiteit worden. Nog eens een kwart van de Nederlanders verwacht in de toekomst juist wel van een automatische piloot gebruik te maken, terwijl een derde dit hoe dan ook niet wil. Ruim 40 procent wil zelf de keuze kunnen maken.

De resultaten zijn bij ons juist niet opvallend in een behoorlijk traditionele markt waar belastingstelsels (bijtelling) en brandstofverbruik steeds meer een rol spelen. Merkliefde bestaat nog wel maar wordt sterk beïnvloed door bovenstaande punten. Het is ook maar de vraag hoeveel mensen zich iets na al iets kunnen voorstellen bij zelfrijdende auto’s. Toch zijn het juist merken, met Tesla als de onbetwiste nummer 1 en Google en Apple die volledig voor innovatie gaan. Ze denken anders, zoeken andere oplossingen en denken vooral vanuit mogelijkheden zonder te worden afgeleid door een verleden.

groen-licht-zelfrijdende-auto-google-2
groen-licht-zelfrijdende-auto-google-2

Apple Car

Het onderzoek naar het animo onder automobilisten om daadwerkelijk gebruik te maken van een dergelijke auto wordt relatief laag genoemd. Maar wat is relatief laag als er werkelijk nog bijna niets bekend is over bijv. Apple’s snode plannen. Vorige week lekte voor het eerst informatie naar buiten via de Guardian. Volgens stukken zou Apple in 2020 voor het eerst met een Apple car op de markt willen komen waarbij het nog niet duidelijk is of dit een zelfrijdende auto betreft of een totaal ander concept. Duidelijk is wel dat het zo maar in samenwerking met een bestaand automerk zou kunnen zijn. Het ‘best of both worlds model’.

Het rapport geeft aan dat ook onder Europeanen terughoudendheid ten opzichte van de automatische piloot overheerst, de Italianen zijn met ruim 25 procent nog het meest enthousiast. In Oostenrijk zal de zelfrijdende auto naar verwachting het minst goed gaan verkopen: slechts 16 procent van de Oostenrijkers geeft aan van een autopilot gebruik te willen maken.

Het is goed dat de adoptie van dit soort vernieuwing in een vroegtijdig stadium wordt onderzocht. In werkelijkheid zal alles anders zijn als Google of Apple werkelijk met een concept komt wat ook de ‘denkbeeldige showroom’ haalt. De grootste beperking is niet de consument of de tomeloze vernieuwingsdrang van Google en de zijnen maar de overheid. Zij zullen de wet moeten veranderen en misschien wel het hele wegenstelsel.

Zelfrijdende auto’s, verstandig?

Ten slotte, zelfrijdend is een boeiend begrip. Iedereen met side assist, active lane assist en adaptieve cruise control kan vandaag z’n handjes rustig van het stuur halen om te voelen wat het is om zonder eigen controle te rijden. Of dit verstandig is, is een andere vraag, of het wettelijk is toegestaan is zelfs volstrekt onduidelijk. Het geeft maar aan dat de weg naar ‘niet’ zelf rijden nog een lange is. En wie nog twijfelt wat technisch mogelijk is moet maar even naar deze video kijken waarbij een Audi A7 zonder chauffeur met 240 km/uur over het circuit van Hockenheim racet.

06-audi-pb-piloted-driving
06-audi-pb-piloted-driving

* Het onderzoek is uitgevoerd door GfK onder 8.811 Europeanen uit Oostenrijk (1.001), België (1.001), Frankrijk (1.451), Duitsland (1.456), Italië (1.452), Nederland (1.000) en Spanje (1.450).

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn