Apple Car
Het onderzoek naar het animo onder automobilisten om daadwerkelijk gebruik te maken van een dergelijke auto wordt relatief laag genoemd. Maar wat is relatief laag als er werkelijk nog bijna niets bekend is over bijv. Apple’s snode plannen. Vorige week lekte voor het eerst informatie naar buiten via de Guardian. Volgens stukken zou Apple in 2020 voor het eerst met een Apple car op de markt willen komen waarbij het nog niet duidelijk is of dit een zelfrijdende auto betreft of een totaal ander concept. Duidelijk is wel dat het zo maar in samenwerking met een bestaand automerk zou kunnen zijn. Het ‘best of both worlds model’.
Het rapport geeft aan dat ook onder Europeanen terughoudendheid ten opzichte van de automatische piloot overheerst, de Italianen zijn met ruim 25 procent nog het meest enthousiast. In Oostenrijk zal de zelfrijdende auto naar verwachting het minst goed gaan verkopen: slechts 16 procent van de Oostenrijkers geeft aan van een autopilot gebruik te willen maken.
Het is goed dat de adoptie van dit soort vernieuwing in een vroegtijdig stadium wordt onderzocht. In werkelijkheid zal alles anders zijn als Google of Apple werkelijk met een concept komt wat ook de ‘denkbeeldige showroom’ haalt. De grootste beperking is niet de consument of de tomeloze vernieuwingsdrang van Google en de zijnen maar de overheid. Zij zullen de wet moeten veranderen en misschien wel het hele wegenstelsel.
Zelfrijdende auto’s, verstandig?
Ten slotte, zelfrijdend is een boeiend begrip. Iedereen met side assist, active lane assist en adaptieve cruise control kan vandaag z’n handjes rustig van het stuur halen om te voelen wat het is om zonder eigen controle te rijden. Of dit verstandig is, is een andere vraag, of het wettelijk is toegestaan is zelfs volstrekt onduidelijk. Het geeft maar aan dat de weg naar ‘niet’ zelf rijden nog een lange is. En wie nog twijfelt wat technisch mogelijk is moet maar even naar deze video kijken waarbij een Audi A7 zonder chauffeur met 240 km/uur over het circuit van Hockenheim racet.