Hardlopen 2.0, geen doping, weg privacy?

Vorig artikel Volgend artikel
Hardlopen 2.0, geen doping, weg privacy?

Vandaag zijn 5 Nederlandse internetatleten vanaf 15.30 live te volgen via GPS en live videobeelden tijdens de Sky Radio Run.

Het experiment is een verkenning van de mogelijkheden van sport en techniek en is te volgen via hardlopen.admium.nl. De loopwedstrijd vindt plaats in het Amsterdamse Bos en kent ook meer dan 1.000 deelnemers zonder digitale, interactieve, versterking.

De vijf sporters willen met dit experiment aantonen dat het live volgen van individuele sporters niet voorbehouden is aan topsporters, maar aan elke sporter over de hele wereld.

Het experiment wordt gedaan tijdens de Sky Radio Run, het jaarlijkse hardloopevenement voor medewerkers werkzaam in de MarCombranche. Via een website zijn vijf deelnemers aan het evenement live te volgen op een kaart (google maps). Tevens zendt elk van de vijf lopers tijdens het hardlopen een live videosignaal, waarmee de race ook live te volgen is. Zo is elke sporter permanent te volgen, hetgeen de discussie over whereabouts in een interessant daglicht plaatst.

Gijsbregt Brouwer hierover: "Met het permanent volgen van atleten ontstaat compleet inzicht in het gedrag van de sporters en kan beoordeeld worden of dit vanuit fair play gewenst is. De andere kant is dat de privacy van atleten nog verder onder druk komt te staan".

Vorig jaar al deden de vijf lopers live verslag via twitter. Dit jaar zijn de deelnemers, Gijsbregt Brouwer, Krijn Schuurman, Peter Ros, Jan Henk Bouman en Polle de Maagt benieuwd naar de ervaringen met live tracken en live video casten. Brouwer hierover: "Als je je sportprestatie live kunt delen met al je vrienden en bekenden, is de ervaring dan intenser?" In feite kan elke sporter zo zijn eigen TV-moment creëren en NOS-je spelen.

De applicatie is een samenwerking van verschillende Nederlandse partijen: Trackr.nl maakt de GPS tracking mogelijk, het Amsterdamse Livecastr verzorgt de live video stream en het Amersfoortse internetbureau Admium verzorgt de grafische schil en de aggregatie van foto's. Samsung was zo enthousiast over het initiatief dat het vijf nieuwe Samsung Omnia's beschikbaar stelde zodat de lopers de wedstrijd live kunnen verslaan.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies