Nestlé zet 1.000 robots in als verkopers

Nestlé zet 1.000 robots in als verkopers

Pepper kan menselijke emoties aanleren

Vorig artikel Volgend artikel

Het Zwitserse voedingsconglomeraat Nestlé gaat 1.000 robots inhuren die in winkels verspreid in Japan de bekende Nescafé koffiemachines aan de man moeten gaan brengen. Het gaat om de sympathieke Pepper-robot, die in juni aan de wereld werd voorgesteld door het Japanse techbedrijf Softbank Corp.

Nestlé heeft in Japan weinig last gehad van de crisis en staat bekend om zijn innovatieve marketingaanpak in kleine, maar winstgevende markten.

Pepper is een robot die werd ontwikkeld in Frankrijk en wordt gefabriceerd in Taiwan. Hij kan menselijke emoties aanleren en uitdrukken en kan makkelijk ingezet worden in plaatsen waar een tekort aan werkkrachten is.

Nestlé wil in december 20 van die robots gaan testen, maar zou tegen eind 2015 ruim 1.000 exemplaren aan het werk hebben in even veel winkels. De robot kost zo’n 198.000 yen (1.440 euro) per stuk en wordt nu al ingezet in een zeventigtal winkels van SoftBank, waar smartphones worden verkocht.

Pepper wordt ingezet om het populaire Nescafe Ambassadorsysteem te promoten. Een koffiemachine die door het Zwitserse voedingsconglomeraat enkel in Japan wordt gecommercialiseerd en gratis ter beschikking wordt gesteld aan bedrijven. De winstmarge zit dan in de koffiecapsules die apart verkocht worden.

Nestlé wil het aantal Ambassadors in het land tegen 2020 gaan verviervoudigen tot een half miljoen. Naast kantoren wil men ook musea, schoonheidssalons en zelfs tempels gaan bedienen.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies