90 Minutes on Vista (interview met Tjeerd Hoek)

Vorig artikel Volgend artikel
1170014920rss

Nog een paar nachtjes slapen moeten de echte Microsoft geeks denken, en dan ligt na 5 jaar Vista, de roemruchte opvolger van Windows XP in de winkel. Dan moet het toch een eer zijn om samen met Frank Jansen en Theo van Vught eens even op uitnodiging van Microsoft bij te kletsen met hun Design Director, Windows User Experience Tjeerd [“cheered”] Hoek, yep een Hollander, over het ontstaan van die nieuwe interface die binnen een aantal maanden wereldwijd enkele slordige 10-tallen miljoenen keren zal worden geïnstalleerd.

GUIZune

Tjeerd, geboren en afgestudeerd in Nederland is puur Microsoft. Via Windows, XP, Longhorn, MSN en nu Vista is hij het die de komende jaren zal worden geprezen of vervloekt voor die interface van al dat moois dat de softwaregigant heeft bedacht. Het verhaal begint bij wat een product moet doen. Het eeuwige gevecht tussen de user en de productdeveloper. Tjeerd noemt het fysiek vs software, vormgeving tot in detail waarbij iedere verandering uitvoerig wordt getest. Het verplaatsen van een button kan immers grote gevolgen hebben voor het gebruik .

Wie wint in de discussie is de logische vraag, en het antwoord is al even vanzelfsprekend. Alles wat wordt bedacht is voor de “power-user”, hij of zij die Windows veel gebruikt. Hierdoor worden ook de bijbehorende functies naar boven gehaald en voor algemeen gebruik geschikt gemaakt. Is het dan zo eenvoudig? Nee dat is het zeker niet. “Microsoft is eigenlijk een heel democratisch bedrijf waardoor het soms ook weken kan duren voordat iedereen op een lijn zit. Soms botst de visie, teveel shortcuts. We proberen de keuzevrijheid van de gebruiker te garanderen”.

Zo blijkt de eerste versie die gebouwd is eigenlijk te zijn ontworpen op basis van technologie die té nieuw was. Ambities worden dan teruggeschroefd. Bijvoorbeeld de beroemde bootsequence, het moment waarop je kunt zien dat je nog achter een computer zit, het zwarte scherm, dat hadden we helemaal anders gewild. Maar helaas.

Na een half uur duikt er plotseling op tafel een poepbruine Zune op. “Ik haat die witte iPod dingen van Apple”. We hebben hier te maken met “een echte ...” ;-) MS-geek. Overigens is die Zune inderdaad een mooi apparaat met gewone mp3-tjes, goeie interface en een net iets groter beeldscherm dan de iPod Video. Werkelijk helemaal niets mis mee. De interface tussen Vista en de Zune blijkt alleen nog niet helemaal super te zijn volgens onze expert.

Het kan niet anders dan dat na de iPod toch Apple weer even terug in het gesprek komt. Het is allemaal wel logisch want eigenlijk is de club van Steve Jobs de enige referentie van Microsoft op het gebied van besturingssystemen. Hoe klein het aandeel in verhouding ook moge zijn. Zelf voelen ze bij Microsoft de competitie niet echt. Het zijn toch veelal de Mac-ers die roepen dat ze dat bij Apple al jaren terug hadden. En trouwens “normale gebruikers hebben bijna nog nooit een Apple gezien”. Huhhh Tjeerd, “ja als wie iets zeggen is het meestal, this is kind of like the Mac, dan bedoelen we dit vaak als een compliment”. “Trouwens die alt-tab hebben ze eigenlijk van ons over genomen”.

Inmiddels is de tijd bijna om. Wat vind je zelf een echt ‘hot dingetje’? Waarom zouden mensen Vista moeten kopen? “Ik ben zelf erg enthousiast over de foto-applicatie. Deze laat de foto’s veel sneller zien, de foto’s zijn simpel te taggen en je hoeft photoshop niet te openen om even snel foutjes of ‘red eye’ te corrigeren”.

Ben je wel eens bang voor negatieve publiciteit vraagt Frank. “Nee maar wel bang voor de invloed, vooral die van bloggers, editorial content, het woord van ‘niet-kenners’. Het zou daarom wel goed zijn als bloggers op dit punt elkaar controleren”.

Anderhalf uur lullen over Vista blijkt zo om te zijn. Hebben we dan nog wat te melden Tjeerd, bijvoorbeeld waar je het meest trots op bent? Ik ben blij met z’n antwoord, “dat het doet wat het moet doen, dat het iets is met ‘more’ beauty en pleasure. We hebben het gebouwd met iets meer uit ons hart en gevoel, mensen gaan het nu mooi vinden”. Morgen weten we het, dan is de lancering en kan iedereen zelf oordelen. Tjeerd bedankt, misschien inderdaad een geek maar wel een met passie.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies