Social Media29.07.2016

Op deze manier maak je de perfecte post op social media


Infographic

Wil jij een perfect bericht op social media plaatsen? Social media bureau myclever heeft een infographic gemaakt speciaal voor social media managers en bloggers met daarin alle tips en tricks voor je berichten op LinkedIn, YouTube, Tumblr, Facebook, Twitter, Snapchat en op je blog. Ook staat er een schema bij op welke tijden je het best kunt plaatsen op welk social media platform.

LinkedIn

Bij LinkedIn is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je post informatief is en de aandacht trekt. Voeg een link toe en zorg ook dat hier een beschrijving bijstaat. Beperk je statusupdate tot 50 karakters en stel een vraag aan je publiek om een discussie op gang te brengen. De beste tijd om een bericht op LinkedIn te plaatsen is van 7.00 uur tot 9.00 uur en van 12.00 uur tot 14.00 uur.

Blogpost

Zorg ervoor dat je een goede kop hebt (geen click-bait!) en houd je kop onder de 70 karakters. Een goede blogpost bevat volgens deze infographic 500 tot 800 woorden. Zorg er ook voor dat er share buttons te vinden zijn onder je bericht, zodat mensen je blog kunnen delen. Hoe makkelijker het is, hoe meer mensen dit zullen doen. Je kunt je blog altijd afsluiten met een vraag om reacties uit te lokken en je kunt linken naar relevante pagina’s.

YouTube

Hoe zorg je ervoor dat iemand je video bekijkt? Een goede titel! Geef je video ook keywords, zodat je video goed gevonden wordt. In het beschrijvingsveld kun je een beschrijving van de video toevoegen, maar ook een call to action. Zo kun je beginnen met de URL van je website, zodat kijkers weten waar ze je online kunnen vinden. De beste tijd om een video te uploaden is tussen 13.00 en 15.00 uur.

Vine

Een video op Vine duurt 6 seconden en dat gaat heel snel voorbij. Toch is het erg moeilijk om een professioneel filmpje van 6 seconden in elkaar te zetten. Wil je een échte Vine master zijn? Zorg er dan voor dat je de de infinite loop onder de knie hebt, op deze manier duurt je filmpje voor eeuwig.

instagram
instagram

Instagram

Mensen op Instagram zijn op zoek naar mooie, fotogenieke plaatjes waar aandacht aan besteed is. Dat is gewoon een feit. Video’s worden steeds populairder op Instagram, dus daar kun je ook mee experimenteren. Hashtags zijn altijd belangrijk om te gebruiken (let op: niet te veel!) en zorg ervoor dat je reageert op je community bij de comments. De beste tijden om op Instagram te posten is doordeweeks van 6.00 uur tot 9.00 uur en de hele week van 15.00 uur tot 22.00 uur.

Facebook

In je statusupdate moet je informatief zijn, maar moet je ook een klein onderdeel weglaten, zodat mensen gaan klikken op je link. Let er op dat het geen enorme click-bait wordt! Video’s krijgen voorrang in de nieuwsfeed, even als live streams. Speel daar als bedrijf op in! Houd er ook rekening mee dat 80 procent jouw Facebook-bericht op hun mobiele telefoon voorbij zien komen. Ook erg belangrijk: reageer op je bezoekers, ga een gesprek aan en beantwoord vragen. Dit verbetert de relatie met je bezoekers of fans. De beste tijden om te plaatsen op Facebook: 15.00 uur tot 21.00 uur (doordeweeks) en van 10.00 uur tot 13.00 uur (weekend).

Twitter

Op Twitter heb je 140 karakters. Hou het kort en krachtig! Maak gebruik van Periscope en Meerkat om te livestreamen vanaf events, maak een Bitly van je link en optimaliseer je foto naar 1280×720 pixels. De beste tijden om te plaatsen op Twitter: 13.00 uur tot 18.00 uur.

Pinterest

Afbeeldingen die vrolijk en kleurrijk zijn krijgen meer engagement, speel daarop in. Afbeeldingen zonder gezichten worden 23 procent meer gerepinned en gebruik geen hashtags, wel keywords! Ook kun je plaatsen taggen om aan te geven waar je de foto hebt gemaakt. De beste tijden om te plaatsen op Pinterest: van 12.00 uur tot 14.00 uur en van 20.00 uur tot 01.00 uur.

snapchat
snapchat

Snapchat

Steeds meer bedrijven doen ‘iets’ met Snapchat. Maak al je foto’s en video’s staand, omdat iedereen Snapchat bekijkt via mobiel. Leuk voor bedrijfsevenementen: geo-tagged filters die je kunt inkopen bij Snapchat. Bij Snapchat heb je geen optimale tijd om te posten, maar Snapchatters zijn het vaakst online tussen 4.00 uur en 23.00 uur.

Tumblr

Op Tumblr is het belangrijk dat je mensen volgt, foto’s van anderen liket en reblogt. Tumblr is een heel interactief, maar onthou goed: verwijder nooit de bron van de foto als je iets doorplaatst. Ook op Tumblr kun je prima hashtags gebruiken. De beste tijd om op Tumblr te posten is van 20.00 uur tot 12.00 uur.

perfecte-social-media-post
perfecte-social-media-post
Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]