E-dienstverlening overheid onvoldoende

Vorig artikel Volgend artikel
1094205682overheid

De digitale dienstverlening en communicatie die de Nederlandse overheid biedt blijkt in sterke mate onvoldoende te zijn. Dat blijkt uit een recent gehouden onderzoek van De InformatieWerkPlaats, in opdracht van Burger@overheid. Het onderzoeksbureau bezocht 28 websites en beoordeelden deze met een gemiddeld rapportcijfer van 3,9. De sites werden beoordeeld op basis van vijf inhoudelijke criteria: vindbaarheid, begrijpelijkheid, betrouwbaarheid, bruikbaarheid en het op maat gesneden zijn van de informatie. Daarnaast werd een vijftal interactieaspecten onder de loep genomen: procedure, afhandeling via internet, de mogelijkheid om zelf dingen te doen, volgbaarheid van proces en de bekendheid van de aanvrager bij de dienstaanbieder. De provincies scoorden hierbij gemiddeld een rapportcijfer 4,4, waarbij Noord-Holland het beste uit de bus kwam (5,0) en Limburg het slechtste (3,9). Gemeentelijke overheden scoorden minder goed. Zij scoorden gemiddeld een cijfer 4,1, waarbij Breda (5,8) bovenaan staat en Baarle-Nassau (1,8) onderaan. Politieregio`s en gemeentelijke gezondheidsdiensten presteerden nog slechter, terwijl ook de vaak geroemde Belastingdienst niet verder kwam dan een cijfer 5,2. (Bron Overheid innovatief)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies