Gaming23.07.2010

Limbo is te mooi om waar te zijn, maar bestaat toch


Uit het niets was daar opeens Limbo: een helemaal uit silhouetten opgebouwde en in zwart-wit uitgevoerde puzzel-platformgame die de jaarlijkse ‘Summer of Arcade’ mag openen. Ontwikkeld in Denemarken door een aantal onafhankelijke ontwikkelaars onder de naam Playdead is deze stijlvolle Xbox Live Arcade game duidelijk een game waar veel liefde in is gestopt en veel visie bij is komen kijken.

Je wordt wakker als jongetje in een bos, begint te lopen en al snel merk je dat de wereld om je heen je niet gunstig is gezind. Maar je moet verder, door dorpen, steden, grotten, alles om je doel te bereiken. Je mogelijkheden bestaan uit lopen, springen en objecten vastpakken of -houden en daar moet je het mee doen.

limbo-is-te-mooi-om-waar-te-zijn-maar-be.jpg
limbo-is-te-mooi-om-waar-te-zijn-maar-be.jpg

limbo2

The Good
Laten we met het makkelijkste beginnen: de grafische stijl is simpelweg prachtig. Van de subtiele schaduwen van de bomen in het bos tot aan de lichteffecten die in de donkere grotten op objecten geworpen worden, alles staat in dienst van het verschil tussen licht en donker. Het ontbreken van kleur wordt door die subtiliteit geen moment gemist en het subtiele filter dat het doet voorkomen of de game geprojecteerd wordt door een oude flikkerende projector maakt het sfeertje helemaal af.

Dan het puzzelen en platformen zelf: denk aan games als Out of This World en Oddworld, maar dan met meer fysieke puzzels en een betere besturing en dan zit je in de richting. De game speelt met de fysieke eigenschappen van de objecten in de wereld (er zijn geen levels, je loopt van start tot finish in één stuk door) zoals het gewicht van blokken, het doorschieten van eenmaal op gang gebrachte karretjes of het gebruikmaken van zwaaiende kettingen. Klinkt misschien niet al te spannend, maar het is als een variant op schaken: je herkent de stukken direct, maar je zult toch even goed moeten kijken wat de nieuwe regels zijn.

Want je zult wel af en toe heel hard moeten nadenken over wat er van je gevraagd wordt, maar ook hier is rekening met je gehouden: bijna elke acrobatische toer of opgeloste puzzel wordt beloond met een (onzichtbare) checkpoint, zodat je zelden een vervelend stuk opnieuw moet doen omdat het volgende vervelende stuk niet lukte.

screenshot061-800x449

The Bad
Je zult die checkpoints wel echt nodig gaan hebben, want sommige puzzels zijn echt even bikkelen, vooral omdat je helemaal zonder hulp zit. Er komt geen letter tekst meer in beeld nadat je ‘press start’ hebt gedrukt, dus als je niet snapt waar je heen moet of hoe je verder komt moet je blijven proberen totdat het kwartje valt, een vriend vragen (een populaire oplossing als ik het aantal vragen dat ik er over heb gekregen zie) of met het schaamrood op de kaken een FAQ erbij pakken. 

Niet doen! Je haalt natuurlijk je eigen plezier onderuit, maar snoept ook nog van je al te korte speeltijd. Want Limbo zit boordevol ideeën, maar die worden vaak te weinig uitgebuit en komen ook niet vaak -eventueel op een andere manier- terug. Natuurlijk ben je als gamer net verwend door Super Mario Galaxy die dat achteloos 150 keer achter elkaar doet, maar in Limbo’s geval zit je wat mij betreft te snel naar de eindcredits te kijken.

The Ugly
De manieren waarop je jongetje aan zijn eind kan komen zijn nogal gruwelijk. Alle onthoofdingen, verlies van ledematen en andere ‘faces of death’-capriolen kunnen via het menu uitgezet worden, maar ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal. Dit lijkt meer op een ‘omdat het kan’-beslissing dan dat het de game beter zou maken.

Conclusie
Limbo is een breinbreker van de beste soort: de game slokt je op met zijn stijl en laat je dan niet meer los omdat je wilt weten hoe je verder komt. Ondanks de korte speelduur kan deze direct aansluiten bij een game als Braid, alleen dan zonder de pseudopsychologie en met een bijna lugubere setting en look die over tien jaar nog steeds mooi is. Adrenalinefanaten mogen doorlopen, maar verder zou ik niet weten wie dit -kleine kinderen daargelaten- zou moeten overslaan.

Limbo voor Xbox 360 Live Arcade, ontwikkeld en uitgegeven door Playdead op 21-07-2010.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Xbox 360

Minecraft: Story Mode nu beschikbaar op Xbox 360 voor € 100 per aflevering

Omdat gamestudio Telltale games, de makers achter verhalende games als The Wolf Among Us, The Walking Dead en Game of Thrones, kortgeleden zijn deuren heeft gesloten verdwijnt Minecraft: Story Mode voorgoed uit alle virt...

Gaming19.06.2019

Minecraft: Story Mode nu beschikbaar op Xbox 360 voor € 100 per aflevering

Wees gewaarschuwd!
Dit is hem: de Xbox Adaptive Controller

Microsoft introduceerde deze week de Xbox Adaptive Controller, de eerste betaalbare en eenvoudig configureerbare Xbox draadloze controller die speciaal is ontwikkeld voor gamers met een lichamelijke beperking. Deze aanko...

Gaming18.05.2018

Dit is hem: de Xbox Adaptive Controller

Fable Anniversary: een te verouderde klassieker

Nostalgie is een verraderlijke emotie. Mensen maken van een mooie jeugdherinnering altijd meer dan het oorspronkelijk was. Teleurstelling ligt dus altijd op de loer. Soms valt het mee. De herziende versie van Halo: Co...

Gaming21.02.2014

Fable Anniversary: een te verouderde klassieker

Microsoft verhoogt de veiligheid van Xbox Live na onthullingen NSA

Edward Snowden maakt de hele planeet gek. Je wordt overal bekeken en gevolgd door de NSA of vergelijkbare organisaties als je zijn gelekte documenten mag geloven en natuurlijk was het maar een kwestie van tijd totdat dui...

Gaming14.12.2013

Microsoft verhoogt de veiligheid van Xbox Live na onthullingen NSA

Battlefield 4 is slechts een blauwdruk

Je kent de vraag wel: welke is beter, Battlefield of Call of Duty? Een vraag die niet te beantwoorden is, beide series staan als een huis. De een zweert bij CoD, de ander bij Battlefield. Zelf sta ik in het midden, ik he...

Gaming14.11.2013

Battlefield 4 is slechts een blauwdruk

Later vandaag: Next-Gen (Durango) Xbox live event

Microsoft en Sony zijn druk bezig met een nieuwe console. Daarmee zit er ook gelijk een nieuwe generatie console games aan te komen. Daarvan is Call of Duty: Ghosts al aangekondigd en tijdens het Xbox event, dat later va...

Technology21.05.2013

Later vandaag: Next-Gen (Durango) Xbox live event

Nieuwe Xbox heeft geen altijd-internet-verbinding nodig

Die volgende Xbox console, waarover op 21 mei meer bekend wordt, zal geen constante verbinding met internet nodig hebben voor het spelen van games, zo blijkt nu. Een gerucht waarover al veel te doen was.Microsoft lijkt b...

Gaming07.05.2013

Nieuwe Xbox heeft geen altijd-internet-verbinding nodig

Nieuwe generatie Call of Duty: Ghosts

Er zit een nieuwe generatie van Call of Duty aan te komen. De franchise is er klaar voor om de lat weer wat hoger te leggen met het nieuwe Call of Duty: Ghosts.De game wordt gepubliceerd door Activision Publishing, ee...

Gaming02.05.2013

Nieuwe generatie Call of Duty: Ghosts