Webtext als vak

Vorig artikel Volgend artikel
1116406558dutch5

Woorden op een gouden webschaaltje. Dat is de titel van deze column, een soort vervolg op de eerdere post over titels en rubrieken.

Woorden op een gouden webschaaltje. Gaat het woord tenonder in het beeldgeweld van onze digitale webcultuur? Nee natuurlijk. Wie meelt of MSNt weet dat je daar nog wel ff op ken w8te. Maar webtekst leest natuurlijk niet hetzelfde als in boek, krant of brochure. De concurrentie om de aandacht is immers veel groter op het vluchtige medium van bits en bytes. En die strijd zal in de toekomst niet minder worden...

Wat moet je daarmee als woordsmid? Ten eerste krijgen woorden in nieuwe media een extra functie: die van interface. Woorden worden knoppen .

Letters fungeren als bediening van een website. Kijk maar naar het gemiddelde navigatiemenuutje: meer dan 20 lettertekens per rubriek is een uitzondering. Tekst in knoppen of hyperlinks laat de weblezer schakelen: op deze rubriek klik ik niet, die rubriek wél. Daarbij wreekt zich elke ambiguiteit, dubbelzinnigheid of overlap in betekenis.

Een voorbeeld.

Als je informatie zoekt over de vestigingsplaats van een bedrijf, is een menu met zowel de titels ´Nieuws´ als ´Info´ onhandig. * Of, als je wilt weten wat het assortiment is, vertonen de titels ´collectie´ en ´bedrijfsfietsen´ ook teveel overlap.* En een titel algemeen is om dezelfde reden taboe. Welke zoekvraag valt er nu niet onder zo´n vage noemer?

Leuke kop, slechte hyperlink

Ten tweede is het beter het web te bezien vanuit een omgekeerd communicatieproces: de ontvanger heeft het initiatief. Dat verklaart waarom titels als ´waar voor uw geld´ of ´perfecte zithouding´ snel op de lachspieren werken*. Ze vallen in de categorie gebakken lucht oftewel marketese. Webbezoekers willen liever feitelijke informatie. Toch zouden ze in een brochure niet echt misstaan....

Misschien ontstaan zulke lege teksten door nóg zo'n misverstand: dat het web een massamedium is. Niks van waar. Op het web zoeken individuele webbezoekers veelal gericht naar antwoorden op specifieke zoekvragen. Tekst moet daarbij extreem 'to the point' zijn. De vereiste precisie veronderstelt een scherpe rode pen én een kritische instelling, die haast journalistiek te noemen is. Want wat de directie ook zegt, niet alles moet op de startpagina staan.

En of uw organisatie werkelijk modern en slagvaardig is, dat bepaalt de webbezoeker zelf wel. Bijvoorbeeld door te kijken hoe snel u zijn mailtje beantwoordt.

(Niks nieuws gelezen? Excuus, het was oorspronkelijk een stukje voor HBO-docenten, maar het leek met nog steeds relevant, ook voor diehard online marketeers ;-) ... Het verscheen in: Bij de les - ThiemeMeulenhoff).

* Citaten van www.gazelle.nl

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies