Nederlandse internetbureau’s verdienen goed maar zien aantal werknemers afnemen

Vorig artikel Volgend artikel
Nederlandse internetbureau’s verdienen goed maar zien aantal werknemers afnemen

Nederlandse internetbureau’s groeien nog steeds in omzet. Recent heeft het PIBN over 2012 haar jaarlijks kengetallen onderzoek gedaan onder alle leden. Het onderzoek, waaraan 54 bureau's deelnamen, laat een gemiddelde omzetgroei van 9% per bureau zien. De gezamenlijke omzet van de aangesloten bureau’s is ruim 230 miljoen euro, een stijging van 4,75% ten opzichte van 2011.

Internet staat nog altijd hoog op de agenda van het Nederlandse bedrijfsleven. In een tijd waar veel investeringen tot een minimum worden teruggebracht, nemen de investeringen in online wel toe. De projecten die internetbureau's voor bedrijven uitvoeren nemen steeds grotere vormen aan. Zo is de gemiddelde besteding per project met 27% gestegen. De rol van internetbureaus is dan ook in rap tempo aan het verbreden. Concentreerde het overgrote deel van de omzet zich 5 jaar geleden nog op het realiseren van websites en applicaties, anno 2013 zijn toepassingen voor mobiel en tablet inmiddels een volwaardig onderdeel van de dienstverlening. De cijfers geven aan dat internetbureaus steeds strategischer worden ingezet door hun opdrachtgevers.

Opvallend is dat de omzetstijging niet gepaard gaat met groei in aantal werknemers binnen de branche. Sterker, het gemiddeld aantal werknemers van de onderzochte bureau's is lager dan in 2011. Jonas Nouwen, directeur van PIBN: "Ik verwacht dat de toegenomen omzet per medewerker enerzijds te maken heeft met een focus van bureaudirecties op winstgevendheid, maar anderzijds met een nog steeds toenemende verdere professionalisering binnen onze branche. Klanten zijn uiterst kritisch op kwaliteit en kennis van de specialisten. Bureaus zijn zich hiervan bewust en zijn op hun beurt scherp op de kennis en kunde van hun werknemers. Het is niet voor niets dat PIBN veel initiatieven onderneemt om de samenwerking met universiteiten, academies en hoge scholen te verbeteren om zich in de toekomst te verzekeren van de beste werknemers."

De bureau eigenaren blijven ook zeer positief richting de toekomst. Bijna alle respondenten verwachten ook in 2013 een verdere omzetgroei en ontwikkeling in winstgevendheid. Nouwen: "Als je ziet dat nagenoeg alle grote bedrijven in Nederland voor hun internetstrategie uiteindelijk toch kiest voor een gespecialiseerd online bureau dan is het aannemelijk om te verwachten dat de toenemende investeringen in het online kanaal voor een belangrijk deel bij onze leden belandt. Klanten zien dat de medewerkers van bureaus het "digitale DNA" meebrengen dat nodig is voor een écht innovatieve en onderscheidende online koers."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies