7 seconden

Vorig artikel Volgend artikel
7 seconden

De stelling dat meer informatie leidt tot betere beslissingen is door psychologen in vele wetenschappelijke experimenten allang achterhaald. Wellicht durven we niet totaal op onze intuïtie en onze eigen koersmeter te vertrouwen? Ondernemers en top-performers zijn al lang voorbij rekensommen, 'best practices' en 'benchmarking'. Met die benchmarking-insteek waarbij jij jezelf vergelijkt met vergelijkbare bedrijven in jouw markt, en waar je vervolgens je verbeteracties aan ontleent, ben je namelijk een volger en daarmee hoogstens tweede.

Ondernemers kijken veel meer naar 'next practices' met social media en internet als een groot reservoir van ideeën voor nieuwe combinaties. De vraag is dan: doen startende ondernemers dat ook?

Mocht je toch voor benchmarking als verbeteringsstrategie kiezen, is er nog een tweede 'oplet-punt'. Wist je dat vernieuwingen in een bepaalde branche voor het merendeel uit een andere bedrijfstak komen? Benchmarking, kijken hoe de topperformers het in jouw tak van sport doen, is dus niet genoeg. Je kunt jezelf wel in het top 10 lijstje zetten van jouw branche maar de nieuwe concurrentie komt vaak vanuit onverwachte hoek. Als je pech hebt creëer je met die top 10 en die prachtige 'award' die je kreeg je eigen blinde vlek en keek je net even de verkeerde kant op toen er op de markt iets belangrijks gebeurde voor je onderneming.

Wat je wil is geen best maar een 'next practice': Een voorbeeld? ik denk dat je in pakweg 7 seconden het kernidee van je onderneming helder moet kunnen pitchen. Dat is ook ongeveer de tijd die zoekende internetsurfers aan een website besteden. Als je het goed doet In die 7 seconden verdien je de volgende 30 seconden aandacht. 7 seconden. Jouw nieuwe boodschap in de markt heeft dus een volstrekt heldere 'interne logica': wat doe jij voor mij, waarom moet ik dat als klant willen en waarom doe jij het beter dan een ander?
Ervaren 'Private investors' vinden in die 7 seconden het antwoord op drie vragen.

1. Snap je wat je wilt?
2. Zie ik het je doen?
3.Is deze business opschaalbaar?

Bedenk daarbij dat jouw gehoor via internet het hele concurrentieveld kent..

Helderheid. Ik ben altijd ook zo jaloers op die journalist die in één zin een heel toneel weet neer te zetten. Heb je bijvoorbeeld bij het begin van een film wel eens geklokt hoeveel informatie je al hebt na 60 seconden? Dat bedoel ik.

Ondernemen begint met communiceren. En dat begint bij de eerste 7 seconden. Heel goed over nadenken dus en veel try-outs bij de start.

Succes!
En nu mijn hamvraag: had ik je in deze column binnen 7 seconden beet?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies