Online25.11.2011

Patagonia start partnership met consument om minder te consumeren


patagonia-start-partnership-met-consumen.jpg
patagonia-start-partnership-met-consumen.jpg

In 2006 was Patagonia het eerste kledingmerk dat haar klanten opriep hun oude Capilene Baselayers terug te brengen zodat kledingstukken gerecycled konden worden. Dat was op het moment dat het Common Threads Initiative werd gelanceerd. Dat programma is de afgelopen jaren voortdurend uitgebreid; Patagonia neemt inmiddels elk Patagonia kledingstuk terug. Alles wat gerecycled kan worden, wordt gebruikt voor nieuwe kleding. Alles wat niet – of nog niet – gerecycled kan worden, wordt opgeslagen. Door kleding terug te brengen, zorgen consumenten ervoor dat Patagonia kleding niet op de vuilnisbelt en in de verbrandingsoven terecht komt. Dat is natuurlijk heel mooi, maar de “R” van recyclen komt feitelijk pas aan het einde van de cyclus. Recyclen gebeurt pas als er geen andere mogelijkheden meer zijn, zoals repareren, hergebruiken of voorkomen dat het kledingstuk slijt.

Om zo lang mogelijk te voorkomen dat producten aan het einde van hun levenscyclus geraken, vraagt Patagonia haar consumenten een wederzijdse verbintenis aan te gaan. Patagonia committeert zich volgens deze overeenkomst zich tot het maken van producten die zo lang mogelijk meegaan en tot het repareren van producten die kapot zijn gegaan. Het beleid is te repareren producten binnen vier weken uitgepakt, hersteld en teruggestuurd te hebben. Patagonia betaalt voor reparaties voor gebreken waar het verantwoordelijk voor is en rekent een normale prijs voor reparaties als gevolg van slijtage door het dragen. Consumenten worden gevraagd online een belofte af te leggen. Daarin beloven alleen (duurzame) producten te kopen die ze nodig hebben, te repareren wat kapot gaat, opnieuw te gebruiken en te recyclen.Het uiteindelijke doel is meer medestanders te werven en zo de vijfde “R”, die van Reimagine, gestalte te geven. Stel je een wereld voor waarin we alleen gebruiken wat de natuur kan vervangen. Op dit moment hebben 8,500 consumenten de belofte afgelegd. Ons doel is 50,000 medestanders per jaar  te werven.

Online marktplaats voor tweedehands Patagonia producten

Om consumenten te helpen gebruikte kleding in omloop te laten en de “R” van Reuse in werking te laten treden, hebben Patagonia en eBay Inc. de handen ineen geslagen om een marktplaats in te richten waar consumenten gebruikte Patagonia producten kunnen kopen en verkopen. “eBay en Patagonia zijn dit bijzondere partnership aangegaan om consumenten te stimuleren in hun kast te zoeken naar Patagonia kleding die ze momenteel niet nodig hebben en ze vervolgens op eBay aan te bieden zodat de kledingstukken een tweede leven krijgen“, zegt Rick Ridgeway, Patagonia’s VP voor Environmental Initiatives. Op dit moment is de marktplaats alleen nog toegankelijk vanuit de VS, maar er worden plannen ontwikkeld voor een vergelijkbaar partnership in Europa.

Op dit moment gebruiken we met zijn allen teveel natuurlijke middelen: we consumeren anderhalve planeet terwijl er maar één aarde is. De gevolgen van die consumptie voor het milieu zijn schrikbarend. Neem bijvoorbeeld het R2 Jacket zoals op de advertentie is afgebeeld, een van onze bestsellers. Om het te kunnen maken hebben we 135 liter water nodig, genoeg om te voorzien in de dagelijkse behoefte (drie liter per dag) van 45 mensen. Vanaf het moment dat we het als ruw materiaal – 60 procent gerecycled polyester – binnenkrijgen tot het moment dat het jack in ons distributiecentrum in Reno ligt, is er bijna 10 kilo aan kooldioxide vrijgekomen, 24 keer het gewicht van het eindproduct.

Common Threads Initiative

Met het Common Threads Initiative pakken we een belangrijke onderdeel van onze huidige milieuproblemen aan: de voetafdruk van onze spullen“, zegt Yvon Chouinard, oprichter en eigenaar van Patagonia. “Met dit programma roepen we consumenten niet iets te kopen als ze dat niet nodig hebben. Als ze wel iets nodig hebben, vragen we hen iets te kopen wat duurzaam is, te repareren wat kapot is en als ze het niet meer nodig hebben het product te hergebruiken of te verkopen. En als het product tenslotte op is, willen we dat gerecycled wordt. We zijn het eerste bedrijf dat zijn klanten vraagt een formele belofte te doen en partners te worden in onze poging de consumptie te verminderen en te voorkomen dat producten op de vuilnisbelt of in de verbrandingsoven terecht komen.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen