Consument niet blij met macht grote internetbedrijven

Vorig artikel Volgend artikel
Consument niet blij met macht grote internetbedrijven

De consument vindt dat grote internetbedrijven zoals Google en Facebook teveel controle hebben over de persoonlijke informatie en de online activiteiten van de gebruikers. Dat is de conclusie van een Amerikaanse studie van het magazine Adweek en het onderzoeksbureau Harris [PDF]. De onderzoekers merken op dat 76% van respondenten van oordeel is dat deze bedrijven te grote macht hebben. Slechts 16% is het met die stelling niet eens, terwijl 8% zich niet kan uitspreken.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de mening over de machtspositie van de internetbedrijven bij vijfenvijftigplussers meer uitgesproken is dan bij andere generaties. In die oudere consumentengroep is 41% sterk overtuigd van de overdreven controle die deze ondernemingen hebben op de gebruiker. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar is dat slechts 31%. Er wordt aan toegevoegd dat ook vrouwen meer overtuigd zijn van de machtspositie van de online bedrijven, maar bij mannen heerst dan weer een meer uitgesproken overtuiging.

Ondanks de overtuiging dat grote internetbedrijven teveel macht hebben, is er bij de Amerikaanse bevolking relatief weinig steun voor een overheidsoptreden om de sector meer regels op te leggen. Daarbij wordt opgemerkt dat 46% zich tegen een overheidsingrijpen keert. Slechts 36% is voorstander van een grotere regulering van de sector. Mannen en hoger opgeleiden blijken grotere voorstanders te zijn van een overheidsingrijpen. Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies