Online22.12.2010

Flogs Live goes Social


flogs-live-goes-social.jpg
flogs-live-goes-social.jpg

Iets meer dan een jaar geleden bracht de Nederlandse Start-Up Flogs.com een iPhone en Facebook App uit voor hun digitale kalenderdienst.

Inmiddels zijn ze hard bezig geweest om de nieuwe service, Flogs Live, te lanceren. De huidige dienst krijgt daarmee een sociale laag om de “event experience” van gebruikers te verbeteren. Ze combineren hun internationale event database met location elementen en voegen daar een social game aan toe. In die game kunnen gebruikers meespelen om de “Biggest fan” te worden van hun favoriete club, artiest, team of interesse en dat samen te beleven en te delen met andere Flogs gebruikers en vrienden op Facebook of Twitter.

De game is langdurig en kan bijvoorbeeld een heel voetbal seizoen duren. Daarin verschillen ze van bijvoorbeeld feest.je en Foursquare. “We denken zelf dat het interessanter is om de grootste fan te zijn van een club of artiest dan de burgermeester of koning van een gebouw“.

Flogs.com CEO Toon Timmermans in een korte Q&A:

* Flogs.com, niet iedereen kent het, kan je even kort uitleggen wat jullie doen?

Flogs is een synchronisatietechniek voor eventorganisatoren. Dat wil zeggen dat deze organisatoren makkelijk en snel een eventkalender kunnen aanmaken en deze met één druk op de knop beschikbaar kunnen stellen voor de consument. (eigenlijk wat Youtube is voor video’s is Flogs.com voor events)

De consument zal Flogs ervaren als een dienst of een service waar je alle digitale kalenders kan vinden. Daarnaast zullen klanten en partners flogs.com ervaren dat zij makkelijk hun evenementen aan kunnen bieden aan bezoekers van hun site. (dmv het uploaden van de events op flogs.com en het gebruik van de flogs widget op hun eigen website). Natuurlijk kunnen mensen natuurlijk ook zelf events aanmaken en delen met anderen.

* Het is van origine een Nederlandse Start-Up, zitten jullie ook alleen hier gevestigd? En hoe gaat het internationaal?

Klopt, Flogs is inderdaad een Nederlandse start-up, het hoofdkantoor zit ook nog steeds in Amsterdam. Daarnaast hebben we nu kantoren in New York en Sao Paulo en verwachten we op korte termijn ook een kantoor in California te openen.

Wij zijn dus internationaal hard aan de weg aan het timmeren, naast dat we viraal hard groeien, gaan we op dit moment samenwerkingen aan met de grootste event organisatoren van de wereld. Denk aan Marco Borsato, Real Madrid, Madison Square Garden, Paul Pierce, NY Knicks…..etc.

Wat we merken is dat we zowel nationaal als internationaal dezelfde reacties krijgen op onze techniek: Flogs is een perfecte add-on voor een eventorganisator, naast dat ze een geweldige service aanbieden, creëren ze meer traffic naar hun website omdat ze een nieuw communicatie kanaal creëren.

* Iets meer dan een jaar geleden lanceerden jullie een iPhone en Facebook app, hoe staat het daarmee?

De iPhone app wordt compleet vernieuwd met behoud van de ‘core function’. Wat we in deze nieuwe versie van de app toevoegen is een sociale layer. Deze sociale layer stelt de gebruiker in staat om niet alleen het event in zijn agenda te plaatsen, maar ook om op deze manier door middel van verschillende acties de grootste fan te worden. LBS (Location Based Services) zetten op dit moment de online wereld op z’n kop. Wij richten ons op events, locatie is een onderdeel van de event experience.  Wij denken dat het leuker is om te delen dat je de Biggest Fan bent dan dan dat je de burgermeester bent van een gebouw.

Het idee van deze nieuwe dienst komt omdat wij de gegevens al hebben van alle locaties en precies weten wanneer de events plaats vinden. Door dit te combineren denken wij dat je hiermee kunt laten zien dat jij de grootste fan bent. Wanneer je fan bent van bijvoorbeeld een voetbalclub is dat veel meer iets om trots op te zijn, zeker wanneer je kunt laten zien dat je de grootste bent. Op dit moment is het zo dat ongeveer 10% van onze gebruikers een iPhone heeft en de app daadwerkelijk heeft geinstalleerd en regelmatig gebruikt. We gaan er vanuit dat het door deze nieuwe functies zal groeien. De app zal namelijk gewoon zijn oude functies behouden, maar hij wordt veel uitgebreider, veel uitdagender.

Wat betreft Facebook. Ook daar zijn we hard mee bezig. De ontwikkellingen volgen elkaar in hoog tempo op en we denken dat we de vernieuwde app van Flogs op Facebook ook binnenkort kunnen lanceren, de integratie van de bestaande facebook (dmv zijn api) zal heel ver gaan, zoals we ook facebook connect gaan gebruiken. Het importeren van een event uit Facebook zal veel makkelijker worden en ook aantrekkelijker. Een event in Facebook waarvoor je bent uitgenodigd is leuk, maar het blijft in je facebook staan en je wil het wellicht in je persoonlijke agenda hebben.

* En nu komt er weer een nieuwe dienst bij. Wat zijn jullie verwachtingen van de nieuwe service “Flogs Live” en wat is de doelgroep waar jullie op mikken?

De nieuwe app is een uitbreiding van de bestaande app. Alle functies die je nu kent van Flogs zullen blijven bestaan, maar met de sociale laag die straks om alle events zal zijn kun je nu dus ook aangeven of jij een fan bent, dit delen en vrienden kunnen dit weer volgen. Ook is het zo dat we onze techniek verder hebben doorontwikkeld en nu nog meer details kunnen toevoegen aan de verschillende events. Het delen van de events is nog centraler komen te staan. Het delen van events en andere interesses wordt nu zo makkelijk gemaakt dat het nauwelijks meer een extra handeling hoeft te zijn. De integratie van Facebook en Twitter spelen hier een belangrijke rol in.

De verwachting is dat de nieuwe app een aanwinst is voor echte fans die hun passie willen delen met andere fans. De verwachting is dat de nieuwe app tot een flinke toename zal leiden van de bekendheid van Flogs, met als gevolg een flinke toename van het aantal leden. We hanteren een andere insteek als bijvoorbeeld Foursquare en Feest.je. We richten ons op events en de locatie of de incheck is slecht onderdeel van de event experience. We gebruiken de checkin om te verifiëren of een gebruiker ook daadwerkelijk op een event aanwezig is.

Aangaande onze doelgroep: wij richten ons op iedereen die een digitale kalender gebruikt. In theorie zijn dat er natuurlijk heel veel, ga maar na, het kan voor iedereen een toevoeging zijn op de bestaande functionaliteiten op bijvoorbeeld een smartphone. Je ziet dat steeds meer mensen het gemak gaan inzien van het gebruik van een digitale kalender en het synchroniseren ervan met een 2e appartaat zoals een PC. Wanneer je een smartphone gebruikt en je wilt graag op de hoogte worden gehouden van events van jouw interesses, dan is Flogs de oplossing.

* Tot slot nog iets te zeggen tegen de mensen die nog niet overtuigd zijn van het gebruik van Flogs?

Je zal zien dat de digitalisering van de maatschappij steeds meer van de consument gaat vragen. Tools die het nu al gemakkelijker maken en geintegreerd worden in het dagelijkse leven zijn een voordeel voor later. Kijk alleen al naar de ontwikkeling van de mobiele telefoon. 15 jaar geleden moest je naar een greenpoint of soorgelijk toegangspunt om überhaupt verbinding te hebben en nu zijn telefoons kleine computers niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Sterker nog: wat een telefoon tegenwoordig kan, kan een PC van 20 jaar geleden niet eens. Alleen daarom al is het zaak om als bedrijf mee te gaan in de digitalisering van de samenleving.

Als je deze ontwikkelingen ziet, dan kun je vaststellen dat flogs.com  voor eventaanbieders een goede techniek is om zijn events aan te pluggen bij zijn potentiële bezoekers. Hoe vaak is het al niet gebeurd dat je een leuk evenement ziet maar niet de moeite neemt om het in je agenda te zetten. Door onze techniek kan dat nu dus heel gemakkelijk. Onze techniek vergemakkelijkt het om persoonlijke interesses sneller op te slaan en makkelijker te delen. Daarnaast beiden we een unieke update functie die er voor zorgt dat wijzigingen en nieuwe events automatisch aan de agenda worden toegevoegd.