Internet heeft meer invloed

Vorig artikel Volgend artikel
Internet heeft meer invloed

Het internet heeft 2x zoveel invloed als televisie en 10x meer impact dan gedrukte media. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het bureau Fleishman-Hillard. De onderzoekers merken op dat het internet in alle onderzochte landen - met onder meer Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten - door de ondervraagden als het meest invloedrijke medium werd bestempeld.

Vooral in China, de grootste en snelstgroeiende online markt van de wereld, werd aan het internet een cruciale centrale rol toebedeeld. Fleishman-Hillard voegt er aan toe dat de Chinese internet-markt op dit moment slechts een penetratie kent van 27%, tegenover ongeveer 60% in een volwassen markt, waardoor de impact van het online medium in China volgens de onderzoekers nog gevoelig zal groeien.

Uit het onderzoek blijkt dat het internet ook als een belangrijk instrument voor onderzoek en communicatie wordt bestempeld. Maar 53% van de respondenten geeft ook aan dat gebruikers teveel informatie over hun persoonlijk leven online plaatsen. Eén op de drie ondervraagden is van mening dat user-generated content belangwekkend is. Verder blijkt dat meer dan 20% van alle ondervraagden bezorgd is dat het vertolken van zijn mening op het internet negatieve consequenties zou kunnen hebben voor zijn reputatie, carrière of zelfs financiële veiligheid. Een meerderheid van de internetgebruikers zegt met sociale netwerken, blogs en gelijkaardige initiatieven contact te onderhouden met zijn kennissenkring, maar voegt er aan toe niet alles te geloven wat ze lezen.

Het grootste gedeelte van de ondervraagden zegt meer te vertrouwen op informatie van de overheid of bedrijven dan op materiaal dat door andere gebruikers is geplaatst. Opmerkelijk is wel een gebrek aan vertrouwen in de content die door gesponsorde of professionele bloggers wordt aangebracht. Uit het onderzoek blijkt dat inmiddels 78% van de respondenten vertrouwd is met Twitter en andere microblogging-diensten. Eén op de drie ondervraagden heeft zich bij die portals ook aangesloten. Daarbij blijkt dat de respondenten een positieve perceptie hebben over bedrijven die geplaatste commentaren bekijken. Dat is volgens de ondervraagden een signaal dat bedrijven bekommerd zijn om de noden van de klant en ook feedback wensen te krijgen. Fleishman-Hillard merkt op dat bedrijven hun mediamix moeten herschikken om in te spelen op de wereldwijd veranderende invloed-patronen binnen de media. Het internet vertegenwoordigt immers slechts 14% van alle reclamebestedingen, maar de tijdsbesteding van de consument aan het medium ligt opmerkelijk hoger.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies