Online01.07.2010

Internet heeft meer invloed


internet-heeft-meer-invloed.jpg
internet-heeft-meer-invloed.jpg

Het internet heeft 2x zoveel invloed als televisie en 10x meer impact dan gedrukte media. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het bureau Fleishman-Hillard. De onderzoekers merken op dat het internet in alle onderzochte landen – met onder meer Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten – door de ondervraagden als het meest invloedrijke medium werd bestempeld.

Vooral in China, de grootste en snelstgroeiende online markt van de wereld, werd aan het internet een cruciale centrale rol toebedeeld. Fleishman-Hillard voegt er aan toe dat de Chinese internet-markt op dit moment slechts een penetratie kent van 27%, tegenover ongeveer 60% in een volwassen markt, waardoor de impact van het online medium in China volgens de onderzoekers nog gevoelig zal groeien.

Uit het onderzoek blijkt dat het internet ook als een belangrijk instrument voor onderzoek en communicatie wordt bestempeld. Maar 53% van de respondenten geeft ook aan dat gebruikers teveel informatie over hun persoonlijk leven online plaatsen. Eén op de drie ondervraagden is van mening dat user-generated content belangwekkend is. Verder blijkt dat meer dan 20% van alle ondervraagden bezorgd is dat het vertolken van zijn mening op het internet negatieve consequenties zou kunnen hebben voor zijn reputatie, carrière of zelfs financiële veiligheid. Een meerderheid van de internetgebruikers zegt met sociale netwerken, blogs en gelijkaardige initiatieven contact te onderhouden met zijn kennissenkring, maar voegt er aan toe niet alles te geloven wat ze lezen.

Het grootste gedeelte van de ondervraagden zegt meer te vertrouwen op informatie van de overheid of bedrijven dan op materiaal dat door andere gebruikers is geplaatst. Opmerkelijk is wel een gebrek aan vertrouwen in de content die door gesponsorde of professionele bloggers wordt aangebracht. Uit het onderzoek blijkt dat inmiddels 78% van de respondenten vertrouwd is met Twitter en andere microblogging-diensten. Eén op de drie ondervraagden heeft zich bij die portals ook aangesloten. Daarbij blijkt dat de respondenten een positieve perceptie hebben over bedrijven die geplaatste commentaren bekijken. Dat is volgens de ondervraagden een signaal dat bedrijven bekommerd zijn om de noden van de klant en ook feedback wensen te krijgen. Fleishman-Hillard merkt op dat bedrijven hun mediamix moeten herschikken om in te spelen op de wereldwijd veranderende invloed-patronen binnen de media. Het internet vertegenwoordigt immers slechts 14% van alle reclamebestedingen, maar de tijdsbesteding van de consument aan het medium ligt opmerkelijk hoger.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding