Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
In een aantal gevallen is het internet invloedrijker dan televisie voor het creëren van mond-tot-mond reclame. Dat is de conclusie van een onderzoek van Yahoo.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de beste kanalen voor het opzetten van mond-tot-mond reclame afkomstig zijn uit de sociale netwerken. Die dragen volgens de onderzoekers een onevenredig hoog percentage van activiteit rond mond-tot-mond reclame. Radha Subramanyam, vice-president van Yahoo, benadrukt daarbij dat de meeste marketeers ervan overtuigd zijn dat internet een impact kan hebben op mond-tot-mond reclame, maar dat vertaalt zich volgens haar niet in een evenredige verdeling van de budgetten voor televisie en internet.
“Niemand twijfelt eraan dat mond-aan-mond reclame een invloed heeft op de verkoop,” aldus het magazine Online Media Daily. “Veel mensen praten met elkaar over de content die ze online hebben gevonden, maar driekwart van die conversaties gebeuren offline. Slechts 7% van alle mond-aan-mond reclame gebeurt online, maar daarentegen voert 38% van de consumenten merk-conversaties – zowel online als offline – op basis van informatie van het internet. Het gaat volgens Yahoo dan ook om een populatie van ongeveer 74 miljoen mensen. Op het gebied van mond-aan-mond reclame heeft het internet duidelijk aan belangrijkheid gewonnen, terwijl de impact van televisie en gedrukte media gelijk is gebleven.”
De onderzoekers voegen er aan toe dat online mond-tot-mond reclame vooral geschikt lijkt voor een aantal specifieke sectoren zoals de financiële industrie en de autosector, maar veel minder voor gezondheidszorg en lichaamsverzorging. Uit de studie moet blijken dat het internet bij de financiële industrie een impact van 17% heeft, terwijl televisie slechts een score haalt van 8%. De groeiende impact van het internet op mond-aan-mond reclame wordt volgens de onderzoekers vooral gedragen door de millennials, die inmiddels de volwassen leeftijd bereiken en beginnen na te denken over aankopen. Het is echter ook de eerste generatie die letterlijk met het internet is opgegroeid.
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Yahoo
Cybercrime14.12.2023
Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit
Search06.04.2021
Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers
Service sluit deuren op Star Wars DaySearch29.10.2020
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?
Eco-vriendelijke zoekmachineTech in Asia20.11.2019
Yahoo! Japan en Line gaan fuseren
Online18.10.2019
Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?
Social Media14.08.2019
Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.
Nieuws10.01.2017
Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon
CEO Marissa Mayer treedt afCybercrime23.09.2016